(: Salam Ukhuwah & Salam Perjuangan :)

Syukran Jazilan atas kunjungan :D
Semoga apa yang tercoret di sini membawa manfaat pada semua~


more at Islamic-Testi


"Wahai jiwa yang tenang! Kembalilah pada Tuhanmu dengan hati yang redha dan di redhaiNya maka masuklah kedalam golongan hamba-hambaKu, dan masuklah ke dalam syurgaKu [89:27-30]


Wednesday, December 30, 2009

Menjadi Pemimpin Yang "Menjadi"...bangkitlah wahai Da'ie!!!

Konflik dalam kalangan pemimpin merupakan perkara biasa, bukan sahaja di Malaysia , malah di banyak negara dan empayar sepanjang zaman. Namun, cara dan suasana konflik tersebut diselesaikan adalah yang lazimnya menarik perhatian.

Cara dan suasana konflik juga berbeza diantara satu sama lain. Agak mengecewakan apabila konflik sebegini biasanya berjaya diselesaikan dengan lebih baik dalam kalangan pemimpin bukan Islam berbanding pemimpin Islam itu sendiri. Walhal, panduan dari AlQuran dan Hadis sudah berada di tangan mereka untuk bertindak sebagai pemimpin yang benar-benar ‘menjadi’.

Sebenarnya terdapat beberapa item yang memungkinkan pemimpin itu untuk benar-benar ‘menjadi’ dan orang yang dipimpin menerima nikmat kepemimpinan. Bukan hanya terpimpin dengan selamat di dunia, malah juga di akhirat nanti. Sepertimana pesan seorang guru kepada anak muridnya ; ["Pemimpin yang baik,mampu menjadikan orang yang dipimpinnya sebagus atau lebih bagus dari ia"]

Item pertama pemimpin ialah iman.

Secara ringkas, iman itu ada tiga implikasi, iaitu ‘imun’, ‘aman’ dan ‘amin’.

Imun maknanya kebal daripada maksiat serta kebal daripada sogokan dan pujukan.

Aman maknanya dia berasa aman bila bersama Allah, malah di depan orang dia baik, di belakang orang pun dia tetap baik.

Amin pula maknanya orang yang boleh dipercayai. Apabila sudah dipercayai barulah layak menerima amanah.

Item kedua ialah ilmu kepemimpinan.


Kepemimpinan bukannya secara spontan atau pakai tangkap muat sahaja, sebaliknya mesti ada ilmu. Apabila kepemimpinan itu ialah cara menggunakan pengaruh untuk mempengaruhi pengikut mencapai matlamat yang digarap, maka, jika tidak ada ilmu berkaitan kepemimpinan, nanti kita pula yang dipimpin oleh mereka.

Item ketiga ialah ’kepimpinan diri’.


Bagaimana kita boleh memimpin orang lain kalau diri kita tidak terpimpin? Sabda Rasulullah s.a.w bermaksud ; [“Setiap kamu adalah pemimpin dan setiap kamu akan diminta bertanggungjawab terhadap apa yang kamu pimpin”].

Hal ini termasuklah dalam hal memimpin diri sendiri. Maknanya, pemimpin tidak cepat melemparkan tanggungjawabnya kepada orang lain, tidak cepat terpengaruh dengan khabar yang tidak pasti. Jika dia melakukan kesilapan, diri sendiri menanggung risiko, bukan menyalahkan orang lain demi keselamatan diri.

Item keempat ialah ‘kemahiran komunikasi’.

Kerenah orang-orang yang dipimpin mampu ditangani dengan kemahiran komunikasi yang ada. Antaranya ialah, bercakap dengan terang jelas dan nyata serta mudah difahami oleh mereka. Seterusnya, setiap pemimpin perlu berusaha menjadikan dirinya mudah untuk didampingi, tidak ada tembok pemisah atau terlalu protokol.

Pemimpin juga perlu ikhlas kerana walaupun ikhlas adalah perkara abstrak namun, ia boleh dirasai dengan mata hati. Tindakan juga merupakan suatu cara komunikasi yang efektif berbanding banyak berkata-kata.

Allah memberikan kita dua telinga supaya kita banyak mendengar, Allah memberikan kita dua mata supaya kita banyak melihat dan mengamatinya, kemudian bertindak berasaskan pendengaran dan pemerhatian.

Item-item lain bagi seorang pemimpin yang benar-benar ‘menjadi’ juga ialah apabila sekiranya di sekelilingnya terdapat perkara menyalahi kebenaran, dengan kuasanya dia akan meluruskannya.

Selain itu, mereka juga sentiasa membesarkan Allah dalam setiap hal, memastikan hati dan penampilan luaran sentiasa bersih, serta lebih banyak memberi dengan ikhlas berbanding memberi kerana ingin mendapat lebih banyak. Insha-Allah dengan item-item ini, walau apa-apa sahaja konflik yang melanda kelak, pasti akan mampu diselesaikan dengan lebih baik oleh mana-mana pemimpin Islam. Wallahu’alam.


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


sumber:iluvislam

Bangkitlah wahai sahabat.Bangkitlah demi agama yang kita cintai ini.

Dalam Islam, tiada perkataan surender atau menyerah kalah.yang ada cuma dua.. menang sebagai MUJAHID..atau mati sebagai SYAHID

Tuesday, December 29, 2009

keroncong kasih sayang



Jangan mudah melafaz kasih
Kasih itu pada siapa
Jangan mudah melafaz sayang
Sayang itu untuk siapa
Jangan mudah melafaz cinta
Cinta itu pada yang Esa
Cintakan bunga, bunga kan layu
Cintakan manusia kan pergi

Cinta yang di hati
Kasih sayang yang hakiki
Kasih yang dicari
Moga Allah meredhai

C/o:
Cintakan Allah dan Rasul-Nya
Suburkanlah di dalam jiwa
Sayang-sayangi keluarga kita
Moga hidup aman bahgia
Jiran tetangga hormat-menghormati
Sesama insan kita berbakti

Semoga Allah memberkati
Hidupnya insan di alam ini
Negara makmur dan diredhai
Mendapat keampunan Ilahi

Thursday, December 24, 2009

Masa Remaja di Mana Dihabiskan?

Assalamualaikum...

terdetik ingin berkongsi sedikit artikel yg dibaca di majalah..dgn tajuk yg tertera d atas..

'MANUSIA yang dihidupkan oleh Allah melalui proses yang unik sehingga mengagumkan para saintis. Sepandai mana pun saintis itu die tidak mampu untuk membuat satu ciptaan lain yang seumpama manusia dengan mengunakan bahannya tersendiri.'

Dengan pelbagai teknologi, kini manusia boleh dibuat dengan melalui proses tabung uji. namun begitu mereka yang membuat manusia dengan tabung uji ini tidak boleh berbangga mereka masih lagi menggunakan bahan atau perkara asas yang digunakan oleh Allah. Air mani lelaki diperlukan sebagai benih yang dicantumkan dengan benih perempuan .selepas disenyawa ia masih perlu dikandungkan didalam rahim perempuan..

Begitu juga dengan penciptaan robot.mereka masih lagi menggunakan bahan ciptaan Allah walaupun tdak mengikut proses d atas. Katakanlah kita boleh menerimanya sebagai kejayaan, namun bagi saintis itu belum boleh berbangga kerana robot itu tidak seperti manusia yang ada had peredaran umurnya:dari bayi, kanak-kanak, muda, dewasa, tua dan akhirnya mati. Selain itu, robot tidak boleh berfungsi dengan baik kalau silap di programkan.

menyedari kelemahan manusia ini, spatutnya mereka menjadi seorang yang beriman dan bertakwa.sepatutnya mereka menjadi orang yang patuh kepada Allah dan melaksanakan perintah-Nya tnpa ragu. Tetapi yang terjadi adalah sebaliknya.mereka sombong dengan kebolehan yang sedikit itu.

Begitulah sikap seseorang yg tidak sedar akan kedudukan diri sendiri, kecuali kalau mereka mendapat hidayah daripada Allah seperti dilaporkan ada saintis yang memeluk islam. Cuma yang menghairankan, setelah mendapat hidayah, bidang sains itu ditinggalkan pula.Alangkah ruginya Islam.

Daripada peristiwa ini kita boleh berfikir sejenak, kalau saintis yang hebat itu setelah diberi hidayah boleh kembali kepada Allah dan ajaranNya, maka apalah susahnya untuk kita melakukan perubahan itu?Bukankah kita sudah menerima Islam?

Ya, daripada hidayah seseorang itu boleh berubah daripada tidak faham kepada faham, daripada tidakIslam kepada Islam. klau begitu soal hidayah adalah soal yang penting. Tetapi timbul lagi soalan , bagaimana untuk mendapatkan hidayah itu?Adakah menunggu sahaja atau kena cari?

Logiknya didunia ini tiada satu pun yang boleh datang sendiri tanpa diundang atau dicari. Allah tidak berikan sesuatu yang berharga dengan mudah tanpa diusahakan kecuali orang tertentu yang diperlukan.Maka kerana itu, hidayah mstila diundang dan dicari. Setelah memperoleh hidayah yang dimaksudkan maka ia mesti dipupuk dengan sebaik-baiknya agar terbentuk manusia yang baik selepas itu.

Jalan untuk mengundang hidayah kepada diri mstilah dengan cara mennjukkan keghairahan seseorang itu untuk membuat persediaan diri. Membersihkan diri daripada dosa dan noda terlebih dahulu. Sesungguhnya barang yang brharga dan baik hanya layak diletakkan di dalam bkas yang bersih.

Akan tetapi untuk mencari hidayah tentulah kna berkerja keras, kena sentiasa bergerak ke sana sini dengan mendampingi orang baik atau tempat-tempat yang baik.Hal ini seperti seseorang yang hendak mencari barang elektrik, mestilah dicari di kedai elektrik juga kedai runcit.

Apabila seseorag it usudah ada kesedaran hidayah itu, maka pengisisan perlu dibuat agar mereka beroleh keselamatan di dunia dan akhirat. Sebagai pengisian yang berguna, Rasulullah s.a.w pernah mengigtkan semua umat Islam supaya merebut lima peluang sebelum dtg lima perkara. Peluang yang d maksudkan ialah:

1. Muda sebelum Tua
kerjakanlah ibadat dan kerja-kerja amal(bukan pertunjukan amal)kerna diusia muda tenaga masih banyak dan tulang masih kuat.Peluang ini untuk mengumpul pahala sebanyak mungkin maka pada hari tua nanti kerja berat boleh ditiadakan.Cukuplah mengerjakan ibadah fardu atau wajib sahaja.

2. Sihat sebelum Sakit
sewaktu sihat lakukanlah ibadah sunat dan harus dengan sebanyak yang mungkin supaya tidak menyesal rugi kerana tidak dapat melakukan ibadah sewaktu sakit.

3. Kaya sebelum Miskin
sewaktu kaya perbanyakkanlah membuat khairat, bersedekah kepada yang memerlukan dan berbelanja kearah kebaikan.kalau tidak dilakukan pada waktu ini dikhuatiri tidak dapat menderma lagi sewaktu miskin papa.kita belum tahu nasib masa depan kita.

4. Hidup sebelum mati

sewaktu nyawa masih ada buatlah ibadah sebanyak mungkin.buat bekalan sebelum menemui Allah.jangan setiba di alam kubur menyesal kerana tidak beramal sebagaimana diperintahkan.

5. Lapang sebelum sempit
sewaktu lapang daripada sebarang kerja maka banyakkan lah amal ibadah sunat apatah lagi wajib.ingatlah, sewaktu sibuk ibadah tidak boleh dilakukan kecuali kerja hari itu dijadikan ibadah.

Pengisian ini hendaklah dilakukan dengan baik agar kita tergolong dalam golongan beriman kepada Allah.

Allahu'alam..Assalamualaikum

Tuesday, December 8, 2009

kempen anti couple...wajarkah diadakan disekolah

jawapan-jawapan yang diberi tentang cinta yang dianggap indah...memberi kebahagiaan sementara...kata lain, cinta monyet

Apsal korang ‘kapel’?........
-sebab nak lebih disayangi..
-supaya ada orang peduli…
-ntah….sebab sayang sangat2 kat ‘si dia’ kot….
-ntah la…rse cam best…
-x de objektif, cuma suka sama suka
-suka2...kesian tengok...
-main-main
-kenal 'dia' dengan lebih rapat


Kebaikan/kelebihan yang korang dapat kalau ‘kapel’ nih…
-dapat barang…
-rasa lebih disayangi
-x de kot
-bagi semangat
-pemberi semangat time sedih
-dapat barang free
-kenal lebih rapat
-memberi rase sense of belonging, saling ingat mengingati hal agama
-dapat jalan-jalan, minum-minum
-dapat kenal hati budi


Kekurangan/keburukan ‘kapel’….
-sakit hati bila ditinggal/dilukakan
-disentuh oleh………..
-rindu sangat2 kalau dok berjauhan..
-dapat dosa
-dipandang serong
-slalu kne lecture[bosan]
-slalu ditegur
-kne cop playgirl...x ske..:(
-buang masa
-rse malu gak sbb pnah kapel
-menyakitkan hati
-x tau


Nak lebih disayangi??kurang kasih sayang ker?
-x..la jgk…
-ye…rasa x de orang layan
-yup
-ntah...mungkin sebab prnh rase t'pinggir


Adakah kasih korang lebih kepada ibu bapa atau ‘si dia’
-mestilah ibu bapa diutamakan…
-of coz la mak ayah…
-‘si dia’ sayang jgk…tp mak ayah be the first

Korang sayang kat ‘si dia’?
-mestila…
-ntah la..no feeling
-

Adakah ‘si dia’ sayang kat korang….??pasti ke??buktikan…
-ntah…
-mesti la..dah dia cakap sayang…
-Sayang kot…sebab dia selalu bagi barang..
-x tau..'dia' just cakap


monyetnya cinta…cinta dinilai dengan harta dunia..dengan ucapan sayang yang di ucapkan oleh mulut seorang lelaki…rela disentuh demi mendapatkan cinta konon ‘cinta sejati’. Memang cinta itu buta..ia boleh membutakan hati manusia…cinta kat ‘si dia’? ‘si dia’ boleh bagi apa? Skolah pun x abis lagi……indahnya kasih manusia..tapi sesungguhnya tugas kita dimuka bumi Allah adalah untuk mencari Redha-Nya…bukan Redha manusia…mencari Cinta-Nya…bukan cinta manusia..

Mengapa ade kempen anti buli ,tapi x de kempen anti ‘couple’? adakah kerana buli terlalu meleluasa… kasih-berkasihan pulak bagaimana?apa pandangan kita pada permasalahan ini. Mungkin ia dipandang remeh. Bukan luka pun, bukan sakit pun, bukan mati pun.. tapi wajarkah martabat islam tercemar dengan perbuatan terkutuk ini.
Kalau nak adakan kempen anti couple@ anti dating di sekolah …apa pendapat anda ? sila tinggalkan pandangan ..ataupun berikan cadangan kempen ini boleh dilaksanakan dengan berkesan. Bersama-samalah kita berjuang untuk islam…kalau bukan kita siapa ?kalau bukan sekarang bila?


wajarkah kempen anti 'couple'@anti dating dijalankan disekolah?
apa pendapat anda...tinggalkan jawapan anda...dan beri pandangan @ cadangan pelaksanaan di laman komen. diharap dapat sama-sama berjuang demi agama yang kita cintai ini..
sangat wajar
tidak wajar
tidak perlu
uggs on sale

Sunday, December 6, 2009

Pemimpin Negara Menyapu Baitul Mal

Selepas membaca tajuk diatas, mungkin diantara anda yang menyangkakan perkataan itu sebagai kiasan bagi seseorang yang mengaut harta milik negara atau kumpulannya. Akan tetapi perkataan tersebut bererti menyapu yakni membersihkan sampah atau habuk-habuk didalam sesuatu bangunan. Begitulah yang dilakukan oleh Khalifa Ali bin Abi Talib pada suatu hari ketika kaum Muslimin di Baitul Mal sudah habis.

Agar semua orang tahu bahawa di Baitul Mal sudah tidak ada apa-apa lagi harta, Khalifa menyapu lantainya dan kemudian mengerjakan solat didalamnya. Dengan cara ini apabila ada seseorang datang untuk minta bantuan, didapatinya Baitul Mal sudah kosong, yang ada hanya pemimpin nya saja yang sedang solat.

Diceritakan pula bahawa suatu ketika, Khalifah Ali kelihatan memegang sebuah gelas di tangannya dengan sangat behati-hati agar isinya tidak tumpah.Seseorang lelaki datang melihatnya, ternyata gelas itu berisi susu yang suah mengeluarkan bau busuk kerana terlalu lama.

"Apa yang engkau pegang dengan sangat berhati-hati itu wahai Ali?"tanya orang itu

"susu"jawab Ali

"Apakah engkau minum susu yang sudah berbau busuk itu?"Tanya orang itu lagi.

"Diamlah engkau.Aku pernah lihat Rasulullah saw minum susu yang baunya lebih busuk dari ini"Kata Ali bin Abi Talib

Saturday, December 5, 2009

Mari Mengenal Rasulullah S.A.W (2)

-Rambut baginda terbelah di tengah
-Dada baginda bidang dan selaras dengan perut. Luas bidang antara bahunya lebih daripada biasa
-Pergelangan tangan baginda lebar, tapak tangan lebar, jari besar dan tersusun dengan cantik
-Tapak tangan baginda bagai sutera yang lembut
-Warna kulit baginda putih kemerah-merahan
-Badan baginda lebih cenderung kepada tinggi, semasa berada di kalangan orang ramai
baginda kelihatan lebih tinggi daripada mereka

Monday, November 30, 2009

yang memohon tidak layak memimpin..

Suatu ketika terjadi kekosongan jawatan gabenor di sebuah propensi dalam wilayah islam. Khalifah Umar Bin Khattab tidak segera mengisinya, keranasedang mencari calon yang betul-betul layak dari segala bidang. Akhirnya pilihan beliau jatuh pada seseorang yang dipandangnya mempunyai kelayakan yang cukup, tapi segala-galanya masih dirahsiakan sehingga pada saat yang tepat.

Beberapa jam sebelum Umar mengumumkan masalah itu, tiba-tiba datang seorang lelaki yang menyatakan bersedia diangkat menjadi gabenor di wilayah yg dimaksudkan. Amirul Mukminin tersenyum mendengar permohonantu dan menyaksikankebesaran Allah. Setelah berfikir sejenak, berkatalah khalifah: "sejak tadi engkau memang telah ditetapkan sebagai orang yang paling layak untuk memegang jawatan gabenor di wilayah tersebut. Akan tetapi barang siapa yang mencalonkan dirinya sendiri(untul menjadipemimpin), tidak patut untuk disokong dan dikabulkan".


Umar Bin Khattab menyuruh orang itu agar balik terlebih dahulu dan menunggu pengumumanyang akan dibuat tidak lama lagi. Maka khalifah Umar memilih memilih orang lain untuk menduduki jawatan tersebut. Seandainya lelaki itu menahan diri dari memohon jawatan, sedah tentu dirinyatelah dilantik sebagai gabenor. Akan tetapi Allah Maha mengetahui segala-galanya.Siapa yang mengajukan dirinya untuk menduduki jawatan pemimpin, tidak layak untuk dipilih. Kerana ia mungkin ada udang disebalik batu atau mempunyai kepentingan peribadi lainnya...

*himpunan kisah kehidupan para khalifah islam

Saturday, November 28, 2009

Aurat Daripada Perspektif Fizik..bace jangan x bace..

Dalam satu perbincangan, seorang siswi menceritakan masalah yang dihadapi berhubung dengan cara pemakaian. Masalah bermula apabila berhadapan dengan persepsi keluarga dan rakan-rakan setelah berubah daripada wanita yang berpakaian “liberal” kepada wanita yang menutup aurat sepenuhnya seperti yang disarankan oleh Islam. Pandangan serong terhadap pemakaian tudung labuh dan jubah menyebabkan siswi tersebut berasa tersisih bukan sahaja terhadap pandangan masyarakat umum, tetapi pandangan siswi-siswi yang bergiat dalam program berunsurkan dakwah. Penerimaan terhadap perubahan berlaku agak sukar akibat sikap double-standard dan kronisme yang diamalkan. Disebabkan mereka telah mendapat tarbiyah sekian lama dan menganggap diri adalah terbaik, agak payah untuk menerima orang yang baru mengenal erti tarbiyah yang sebenar. Apatah lagi berhadapan dengan ibu yang tidak memahami sehinggakan si ibu menyuruh siswi tersebut kembali kepada pakaian lama.

Penyelesaian

Bercakap tentang perubahan, ia bukanlah satu perkara yang mudah semudah mengalihkan sebatang pen daripada satu meja ke meja yang lain. Apatah lagi berubah daripada segi pemakaian yang melibatkan persepsi masyarakat sekeliling terhadap personaliti baru yang ingin dibentuk. Adalah penting adanya pemahaman terhadap matlamat perubahan dan pengorbanan yang tinggi agar terus istiqamah dengan perubahan.

Apa yang dilakukan oleh siswi tersebut adalah hijrah kepada kebaikan dan memerlukan ketahanan mental dan mujahadah yang tinggi. Dalam satu perubahan, sokongan daripada segi spiritual, emosi dan mental diperlukan bukan sahaja dengan berharap kepada Tuhan, tetapi juga dari masyarakat sekeliling khususnya mereka yang faham tentang Islam. Meskipun siswi tersebut baru mengenal erti tarbiyah dan mula bergiat dalam program berunsurkan dakwah, rakan-rakan dalam organisasi dakwah haruslah faham dan tidak memandang diri sebagai individu yang bertaraf tinggi sehingga tidak layak berdamping dengan mereka yang baru menerima hidayah.

Muslimat

Di sini, pentingnya pemahaman tentang konsep inverse response (respon songsang ~ rujuk Pemikiran Sistemik) dalam kehidupan seharian. Setiap sesuatu yang bersifat drastik memerlukan daya yang tinggi untuk diterima dan konsep bersabar terhadap time delay (masa lengah yang diperlukan sebelum satu sistem berfungsi) diperlukan. Sesuatu perubahan memerlukan visi yang jelas berdasarkan ilmu wahyu agar kekuatan diperoleh walaupun keadaan sekitar sukar menerima. Bagaikan susu yang sebelumnya bercampur dengan najis, kuman, urea dan darah di dalam sistem badan seekor lembu akhirnya keluar sebagai susu yang suci yang mendatangkan kebaikan kepada peminumnya. Dapat disimpulkan bahawa bagaimana sukarnya susu itu keluar daripada badan seekor lembu melalui proses perahan untuk bebas daripada unsur-unsur negatif, begitulah sukarnya sesuatu perubahan untuk dilaksanakan.

Persekitaran memerlukan masa untuk menerima sesuatu kelainan. Adalah penting pemahaman tentang aurat kerana ia melibatkan penjagaan penglihatan yang berkaitan secara langsung dengan hati dan fikiran yang dipengaruhi oleh nafsu dan syaitan. Aurat yang dimaksudkan bukan sahaja terhadap kaum wanita, tetapi juga kepada kaum lelaki di mana sesetengahnya yang kurang sensitif menganggap aurat lelaki tidak berapa penting sehingga memakai seluar yang menampakkan lutut ketika bersukan. Bagi seorang wanita, aurat adalah perkara yang sangat besar dan skop aurat adalah lebih luas pada tubuh mereka berbanding lelaki. Manakala dalam institusi kekeluargaan pula, ibu bapa memainkan peranan penting terhadap pentarbiyahan setiap anak. Bahkan, mereka juga perlu ditarbiyah dan diberi peringatan agar tidak alpa akan arus dunia semasa yang membawa kepada kebatilan.

Haba Pendam Tentu dan Konsep Aurat

Dalam Fizik, konsep ketahanan mental, emosi dan spiritual ditekankan dalam bab haba pendam tentu dan berhubungkait dengan penjagaan aurat. Jika dikaji tentang formula yang digunakan:

J = mc x tetha

J ialah haba pendam tentu: Kuantiti haba yang boleh diserap oleh suatu objek yang mempunyai jisim tertentu dalam suatu kuantiti masa.

m ialah jisim objek yang menerima perubahan suhu.

c ialah keupayaan haba tentu: Keupayaan suatu objek yang mempunyai jisim tertentu menerima suatu kuantiti suhu dalam suatu kuantiti masa.

tetha ialah perubahan suhu.


Eksperimen 1: Haba Pendam Tentu (Fizik Tingkatan 4- BAB 2.3)

Abstrak/Pengenalan

Dalam kajian ini, “eksperimen” dilakukan ke atas 3 jenis wanita:

wanita A- wanita bertudung labuh, berjubah dan menjaga lengan daripada terdedah
wanita B-wanita memakai pakaian biasa tetapi masih menutup aurat
wanita C- wanita yang lebih selesa memaparkan rambut yang lurus setelah melalui teknik rebonding, menunjukkan keputihan dan kehalusan kulit lengan, mendedahkan kerampingan bentuk badan dan berhias laksana model-model muka hadapan majalah hiburan.

Tujuan

Mengkaji tahap ketahanan spiritual, mental dan emosi wanita terhadap tekanan yang diberi berdasarkan cara pemakaian.



Hipotesis

Semakin baik cara pemakaian yang diamalkan mengikut tatacara yang disyorkan dalam Islam, semakin tinggi tahap ketahanan mental, emosi dan spiritual atas tekanan yang diberi. Begitu juga sebaliknya.

Inferens

Wanita A mempunyai tahap ketahanan yang tinggi, wanita B mempunyai tahap ketahanan yang sederhana dan wanita C mempunyai tahap ketahanan yang lemah.

Pembolehubah manipulasi

c atau keupayaan suatu objek yang mempunyai jisim tertentu menerima suatu kuantiti suhu dalam suatu kuantiti masa mempunyai hubungan dengan ketahanan seseorang terhadap tekanan yang dikenakan.

Bercakap tentang konsep aurat, ia mempunyai kaitan dengan suhu. Ramai yang membuka aurat atas alasan panas dan lebih suka bebas daripada suatu kongkongan. Seorang pensyarah wanita di UIA dari New Zealand (bukan Islam) mempersoalkan istilah baju kurung. Adakah istilah baju kurung tercipta kerana sifatnya “mengurung” wanita di Malaysia? Sehinggakan ramai wanita sekitar KL dan Selangor lebih suka memakai jeans dan t-shirt?

Pembolehubah malar

m atau jisim objek yang menerima perubahan suhu. Anggap jisim, bentuk badan, bangsa, agama, dan ciri-ciri fizikal ketiga-tiga jenis wanita adalah sama.

tetha atau perubahan suhu. Ia adalah tekanan yang diberi secara automatik oleh Pencipta alam di mana wanita berhadapan dengan perubahan biologi seperti haid (datang bulan), nifas (keadaan yang berlaku semasa bersalin), menopause (berlaku pengurangan hormon estrogen) dan tekanan persekitaran (kerja, pelajaran dan lain-lain).

Pembolehubah bergerakbalas

J atau kuantiti haba yang boleh diserap oleh suatu objek yang mempunyai jisim tertentu dalam suatu kuantiti masa. Ia berkaitan dengan setinggi mana tahap ketahanan spiritual, emosi dan mental ketiga-tiga jenis wanita terhadap daya tekanan yang diberi.

Kaedah

1) Melalui pemerhatian kritikal terhadap perubahan personaliti ketiga-tiga jenis wanita dalam suatu jangka masa.

2) Bertanya secara berhikmah tentang perspektif ketiga-tiga wanita terhadap cara pemakaian.

3) Eksperimen diulang keatas wanita-wanita lain yang mempunyai ciri yang sama.

4) Eksperimen juga dilakukan keatas 2 jenis lelaki:

Lelaki A- Lelaki yang menutup aurat dengan baik
Lelaki B- Lelaki yang suka mendedahkan pusat sewaktu berlengging dan memaparkan lutut serta paha sewaktu bersukan atau berjalan-jalan.

Pemerhatian

1) Wanita A kelihatan merendah diri, tenang, happy, ceria, lembut, sopan, pendiam, bercakap ketika perlu, berhati-hati dengan perhubungan dan berkemampuan mengawal perkataan yang dikeluarkan dari mulut.

2) Wanita B juga kelihatan tenang, ceria, happy tetapi kadangkala kelihatan risau dan bimbang seperti ada sesuatu yang tak kena. Ada masanya terlepas juga kata-kata yang kurang baik ketika marah. Tapi kembali normal setelah beberapa ketika. Penulis yang berjurusan senibina pernah menegur seorang studiomate wanita yang menggunakan spray dengan cara yang salah ketika menyembur model yang dibuat sehingga menyebabkan cat yang terhasil rosak. Lalu dalam keadaan marah, penulis dikatakan penyibuk walaupun niat penulis ingin menegur kesilapan yang dibuat. Penulis terus berlalu kerana tahu tetha sedang dikenakan terhadap studiomate tersebut. Selepas kejadian tersebut, keadaan kembali normal.

3) Wanita C kelihatan kelam-kabut, mempunyai stail tersendiri, kurang menjaga perkataan yang dilafazkan, overexcited, mudah melenting, agak sombong, materialistik dan sosial.

4) Lelaki A kelihatan normal, tetapi lelaki B agak stylo, mudah marah, ego yang terlampau tinggi, sukar menerima nasihat, memandang rendah atas kemampuan orang lain dan lebih agresif.

Kesimpulan

Daripada eksperimen yang dijalankan, wanita dan lelaki yang mempunyai nilai J yang tinggi adalah mereka yang menjaga cara pemakaian dengan baik mengikut syariat Islam dan sensitif terhadap aurat. Seperti dalam formula yang diberi: J = mc x tetha.

Oleh itu, hipotesis diterima.

Mengkaji Fizik melalui perspektif Islam

Dalam usaha penyampaian Islam kepada individu yang faham tentang Islam, individu yang kurang faham tentang Islam dan individu yang tidak faham tentang Islam, pendekatan melalui ilmu duniawi berdasarkan kaedah saintifik dan empirik adalah salah satu cara yang sesuai kerana tak semua daripada mereka akan menerima jika menyampaikan melalui ilmu Tauhid. Masalah berlaku di Malaysia di mana persepsi masyarakat berubah iaitu belajar adalah untuk bekerja, bukan belajar untuk mencari ilmu. Adalah menghampakan situasi yang sama berlaku pada mereka yang mengambil jurusan agama dan mereka yang menghafal kalam-kalam Allah. Jika perspektif ini berterusan, mereka tidak akan mampu untuk mengislamisasi ilmu yang dipelajari, melakukan integrasi antara ilmu duniawi dan ilmu Islam, menyampaikan ilmu pada peringkat antarabangsa agar mesej Islam sampai ke serata tempat seterusnya mencapai kecemerlangan menyeluruh.

Seperti yang tertera dalam misi UIA iaitu Triple ICE (Integrations, Islamizations, Internationalizations dan Comprehensive Excellence), adakah pelajar UIA akan mencapai misi UIA andai masih lagi belajar untuk bekerja? Bukan untuk pelajar UIA sahaja, malah kepada pelajar institusi lain sekali. Tidak malukah kita kepada mereka yang bukan Islam mengkaji ilmu sains melalui al-Quran lantas memeluk Islam atas kesedaran? Di manakah perginya reputasi pelajar Islam yang cuba dipertahankan? Fikirkan.

Friday, November 27, 2009

manusia....insafilah

Korbanlah cintamu buat illahi

kenapa kita menyambut hari raya aidil adha@ raya korban @ raya haji? munggkin ramai yang tertanya-tanya.. sebenarnya hari rya korban ni mengingatkan kita dengan peristiwa Nabi ibrahim menyembelih anaknya sendiri atas suruhan Allah SWT. Walaupun hiba dihati Nabi Ibrahim untuk menyembelih anknya tersayang yang telah ditinggalkan sejak kecil, setelah ditemukan semula disuruh pula utk menyembelihnya.inilah ujian yang dihadapi Nabi Ismail.Namun cinta pada Ilahi, itulah yang pasti. dia meninggalkan cintanya pd anknya demi cintanya pada Allah yang hakiki..

namun adakah kita mengambil pengajaran dari peristiwa ini? adakan kita sanggup berkorban apa sahaja demi cinta kita pada Allah? jika kita lihat sekarang, rmai yang mengejar duniawi walau mereka tahu dunia hanyalah persinggahan yang tidak kekal selamanya. ujian yang dihadapi para nabi jauh hebatnya dengan ujian yang Allah berikan kepada kita. Namun mereka tdak pernah gentar dan putus asa. Yakinlah Allah sentiasa bersama kita dimana kita memperjuangkan agamanya?

"Dan barang siapa yang bertaqwa kepada Allah nescaya Allah akan menjadikan baginya jalan kemudahan dalam urusannya (QS Ath-Thalaq:4).

"Maka, sesungguhnya bersama dengan kesulitan itu ada kemudahan, sesungguhnya bersama kesulitan itu ada kemudahan." (QS Al: Insyirah:5-6)

"sebaik-baik ibadah ialah sabar menunggu jalan keluar". Ini bermakna tidak ada satu ujian pun yang akan kekal.


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini



apa yang telah anda korbankan hari ini?fiir-fikirla....

Mari Mengenal Rasulullah S.A.W

Di antara yang dituturkan atau kata-kata para sahabat ialah

  • Aku belum pernah melihat lelaki sekacak Rasulullah S.A.W
  • Aku melihat cahaya dari lidah baginda
  • Rasulullah jauh lebih cantik dari sinaran bulan
  • Wajah baginda tidak bulat tetapi lebin cenderung kepada bulat
  • Dahi baginda luas, raut kening tebal, terpisah di tengahnya
  • Urat darah kelihatan di antara dua kening baginda dan semakin jelas ketika baginda marah
  • Rambutnya tebal, kadang-kadang menyentuh pangkal telinga dan kadang-kadang mencecah bahu tapi disisir rapi

Friday, October 23, 2009

kenapa tak nak guna tudung???




apa kebebasan?adakah rasa terlalu terkongkong bila mengenakan tudung?dosa besar bermula dari dosa2 kecil...

Sunday, October 18, 2009

Panduan agar kita tidak terus sesat...



kita pelajar, kita pemimpin dunia..kita mesti patuh pada undang2 sekolah yang dah di tetapkan..kita mesti patuh pada undang2 negara..dan sedarlah..kita cuma penumpang, penumpang kepada bumi Allah, penumpang pada kasih Allah, penumpang pada nikmat Allah.

Jika tiada apa2 petunjuk arah di jalan,kita pasti tersesat,tersesat dari sampai ke destinasi.Destinasi kita yang sebenar-benarnya ialah untuk mencapai redha dan kasih Allah SWT...untuk merasa nikmat syurga Allah..untuk sampai ke destinasi, pelbagai peraturan dan undang-undang yang kita harus patuhi..kita perlu memandu dengan cermat untuk kesejahteraan dan keselamatan diri dan orang lain..kalau tersilap langkah binasa la jawabnya..

ada yang kata.."hidayah dah datang lagi..."kalau tunggu tp tiada usaha untuk cari..bila-bila pun tak kan datang..kalau memandu tapi x pandai cari & baca 'signboard'...smpai bila pun takkan sampai..

Saturday, October 17, 2009

Terlanjur : Padah Melayan Cinta Monyet



“Apa yang dimaksud terlanjur pada ayat ustaz tu?” Tanya seorang pembaca setia laman blog penulis.

“Usahlah ditanya, cukuplah kalimah tersebut menghantui kepala saya sejak kebelakangan ini” Penulis cuba meredakan hati yang sedikit risau melihat gelagat muda-mudi masa kini.

Mungkin para teman dan pembaca tertanya-tanya kenapa terlalu banyak mesej pesanan di yahoo messenger hingga memeningkan sesetengah sahabat-sahabat, tidak cukupkah sekali dihantar?

Penulis terpaksa berbuat sedemikian bagi menjawab banyak pertanyaan sama yang diajukan di dalam e-mail, bahkan yang terbaru betul-betul menguji kesabaran penulis. Apakah ini yang dikatakan darah muda yang berani memperlakukan perbuatan terkutuk ini?

Ada yang mengaku telah ditebuk oleh teman lelaki, terkapai-kapai mencari jalan pulang kepada-Nya.

Allahu Rabbi…!

Namun paling merisaukan penulis, penyakit kronik ini berlaku di kalangan anta anti yang mempunyai asas ilmu agama sebagai pendiding. Ingatkan cerah hingga ke petang, hujan pula dipertengahan.

Inilah yang penulis persoalkan.

وَمَن كَانَ فِى هَـٰذِهِۦۤ أَعۡمَىٰ فَهُوَ فِى ٱلۡأَخِرَةِ أَعۡمَىٰ وَأَضَلُّ سَبِيلاً۬

Allah Taala berfirman yang bermaksud: “Dan (sebaliknya) sesiapa yang berada di dunia ini (dalam keadaan) buta (matahatinya), maka ia juga buta di akhirat dan lebih sesat lagi jalannya” al-Israa’ (17:72)

Ada yang berpendapat fatrah masa pertunangan adalah waktu untuk berkenal-kenalan, jadi apa salahnya untuk keluar bersama ke taman-taman rekreasi, pusat hiburan dan sebagainya. Ini adalah pandangan yang fasad dan tidak diiktiraf oleh agama. Mana tidak semua hujah atau dalil tersebut berbaur khayalan dan bayangan iblis bagi memuaskan nafsu semata-mata.

Pendirian penulis berkenaan dengan no couple sebelum kahwin sememangnya tetap tegar dari sekolah, universiti sehinggalah penulis akan merasai nikmat berkahwin itu sendiri. Mungkin penulis antara individu yang amat tajam dalam mengkritik individu yang bercinta hingga meleret-leret sebelum kahwin.

Terkadang terasa rimas dengan sikap sesetengah daripada kawan-kawan yang bercinta kononnya, sungguh mengajar erti kesabaran. Mabuknya melampau-lampau. Tunduk ego kelakian, dan lembik tengok para wanita.

Bahkan penulis sering beranggapan golongan yang bercinta sebelum kahwin ini kadang-kadang boleh menjadi munafik. Bagaimana pula? Kenapa tidak, semasa bercinta semuanya sikap yang baik-baik ditonjolkan, daripada cakap-cakap romantik, hadiah yang tidak pernah putus-putus, puji-pujian yang melangit dan sebagainya. Tetapi selepas kahwin, berapa ramai yang kekal dengan lakonan masa cinta tengah mekar subur sebelum ini, jarang sekali akan ketemu mereka yang masih ingat pada skrip yang pernah dihamburkan dulu.

Inilah salah satu puca perceraian yang tinggi di tanah air kerana pasangan berasa tertipu selepas belang sebenar pasangan mereka terdedah bilamana merasai sendiri bayangan rumahtangga yang sebenar.

TIADA MATLAMAT HIDUP JELAS

Bagi yang sudah terdedah dengan gaya hidup bebas, keluar bersama untuk dating, beriba dan bertepuk tampar bukanlah sesuatu yang pelik. Penulis terkedu mendengar kisah hidup masyarakat muda-mudi Malaysia yang sudah ala-ala barat. Masalah ber-couple dan membawa balik pasangan ke rumah sudah menjadi perkara biasa, yang hairannya ibu bapa sendiri yang merestui hubungan haram itu.

Belum cerita lagi tidur sekatil yang makin menjadi ‘biasa’. Maksiat? Dosa? Semunya tidak terasa dek kerana matlamat menghalalkan cara.

“Niat kami baik, bukan nak main-main pun, sampai masa kami kahwin la. Kamu sibuk kenapa? Macamlah baik sangat”

Biasa dengarkan ayat di atas?

Lain pula ceritanya dengan pasangan yang berkopiah dan bertudung litup, terkadang penulis tergelak keseorangan dengan lakonan wara’ mereka. Berhenti solat di masjid semasa keluar bersama, maklumlah alim dan wara’, miscall qiamullail, sms tazkirah dan sebagainya antara skrip murahan harian mereka.

Mabuk orang bercinta ni memang dahsyat. Mengapa mabuk, rindu dendam yang sama tidak diaplikasikan dalam bercinta dengan Allah Taala. Pelik bukan? Mulut kita mengaku cinta Allah Taala, sayang Rasul s.a.w, namun amalannya masih jauh daripada hakikat sebenar.

“Macam mana nak kenal peribadi bakal isteri kalau tak bergayut dulu” Antara alasan yang pernah diberikan kepada penulis.

Teringat penulis cerita lama orang tua kita yang berkahwin dan hanya mengenal pasangan masing-masing pada hari perkahwinan. Bahagia mereka lebih daripada pasangan moden yang kenal sampai ke dalam kain sebelum di-Ijab dan Qabul.

Pastinya kenyatan ini dijawab kembali:

“Ala itu dulu, sekarang dunia sudah maju, takkan nak ikut cara datuk nenek kita zaman jepun dulu” Penulis terkedu mendengar ayat berapi ini.

SAY : “NO COUPLE”

Persoalan cinta sebelum kahwin ini merupakan tajuk yang panjang. Cinta tidak semestinya membawa kepada couple, namun bahkan cinta boleh menjadi wasilah kepada mungkar lain yang mungkin berlaku tanpa couple.

وَٱلَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا هَبۡ لَنَا مِنۡ أَزۡوَٲجِنَا وَذُرِّيَّـٰتِنَا قُرَّةَ أَعۡيُنٍ۬ وَٱجۡعَلۡنَا لِلۡمُتَّقِينَ إِمَامًا

Allah Taala berfirman yang bermaksud: “Dan orang orang yang berkata: “Ya Tuhan kami, anugrahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertakwa” al-Furqan (25:74)

Magnet jantina ini sebenarnya satu fitrah dalam kehidupan manusia. Hal ini bukanlah perkara baru bagi kehidupan pelajar ditambah lagi dengan faktor umur di alam kampus tarikan untuk berpasang pasangan merupakan perkara lumrah dan mendarah-daging dalam diri mereka.

Perkenalan di alam sekolah, kenal semasa kursus persediaan, kenal sebab sekelas atau satu universiti, kenal kerana pertukaran nota, bahkan kenal sewaktu sama-sama berprogram merupakan noktah pemulaan kepada eposid cinta remaja, mungkin cinta monyet.

Jadi bagi yang sudah bermula untuk mencari, semak balik niat anda. Bagi yang sudah tersasar jauh jadikan cinta Allah Taala benteng ampuh dalam mengawal karenah cinta anda yang bergelora. Akhirnya pesanan penulis kepada semua yang ingin dan tengah bercinta, jangan jadikan couple anda punca tawar hubungan suami isteri selepas kahwin.

Mengapa perlu mencari marah Allah Taala semata-mata mencari bahagia manusia yang tiada jaminan.

Jauhilah maksiat bercinta sebelum kahwin, sinonimnya cinta monyet ini.

“Ya Allah. Kami ingin belajar untuk mentaati perintah-Mu. Kami belajar untuk menjadi hamba-Mu yang soleh dan solehah. Kami seringkali jatuh dan bangun, jatuh dan bangun lagi, dan lagi. Semoga kami terus dipimpin oleh-Mu. Duhai Allah”

ameen

*sumber: puteraazhari.blogspot.com

Friday, October 16, 2009

Ramadhan pembentuk diri..

Ramadhan dah lama meninggalkan kita...kini tiba giliran syawal..apa pun teruskanlah ibadat maksimum di bulan ramadhan di bulan-bulan lain..sesungguhnya ibadah bulan ibadat..tp syawal bukanlah bulan berjahat..

Ramadhan tiba..semua orang berlumba-lumba menjalankan ibadat kerana Allah 'Azza wa Jalla membuka pintu langit dengan seluas-luasnya untuk menurunkan limpahanrahmat-Nya kepada sekalian hamba-hamba-Nya.

Apabila masuk bulan Ramadan, maka pintu-pintu langitdibuka… Hadis riwayat Imam al-Bukhari di dalamShahihnya, no: 1899

tapi, bila tiba bulan syawal..semua ibadat dah tinggal...tanduk dah keluar balik dah..
tanggapan orang pun dah lain dah.."ramadhan dah abis..bley buat jahat balik...ramadhan taun depan taubat la lagi"..astarghfirullahhal'azim..sedarlah wahai insan, ajal boleh datang bila-bila..entah-entah tak jumpa ramadhan lagi dah..

sesungguhnya Ramadhan bulan yang melatih kita menjadi seorang insan yang bertakwa..bukti kita berjaya menjalani bulan ramadhan dengan sempurna ialah dengan meneruskan ibadat di bulan-bulan lain.Ramadhan membentuk peribadi..tp jangan jadikan perubahan ke arah negatif....tambahkan lagi amalan-amalan sunat...lakukanlah puasa enam hari di bulan syawal


Barangsiapa berpuasa enam hari pada bulan Syawalsetelah Ramadan maka seakan-akan dia berpuasa fardusetahun. Ini adalah kerana satu kebaikan di balas dengan sepuluh kali ganda sepertinya. Puasa pada bulan Ramadan dibalas dengan ganjaran bersamaan sepuluh bulan (iaitu bersamaan dengan 300 hari), puasa enam hari (pada bulan Syawal) pula mendapat ganjaran sebanyak dua bulan (iaitu bersamaan dengan 60 hari),yang demikian itu menjadi sunah yang sempurna, maka tercapailah pahala beribadah setahun tanpa kesulitan sebagai kurnia daripada Allah dan nikmat ke atashamba-Nya. – Taudhih al-Ahkam min Bulughul Maraam,jilid 3, ms. 576, Pustaka Azzam.

bersama-samalah kita menjalani ibadah puasa di bulan syawal ni.masih belum terlambat untuk bermula sekarang..

Friday, September 25, 2009

kepimpinan ibarat 5 jari..

Leadership…
Leadership ataupun kepimpinan boleh diibaratkan seperti jari2 pada tapak tangan kita…semuanya saling memerlukan,

Diskripsi

•Ibu jari –pemimpin…(naqib/naqibah)


•Jari telunjuk- seorang yang bijaksana, tahu buat keputusan dan bertindak dgn bijaksana


•Jari hantu- seorang yang kasar(nama pun hantu),berpengaruh,….


•Jari manis-seorang yang lembut,baik


•Jari kelingking-orang bawahan,org yg dipimpin



Untuk membentuk sebuah organisasi. Semuanya diperlukan..pemimpin perlu berkawan rapat dengan orang yang bijaksana sebagai penasihat untuk setiap tindakan yang dilakukan. Jadi, jari telunjuk berada paling dekat dengan ibu jari (pemimpin)

Pemimpin juga memerlukan orang berpengaruh(kasar) dan yang lembut, kerana tidak semua orang mempunyai cara penerimaan yang sama..setiap orang ada cara tersendiri untuk menyampaikan sesuatu..dan cara untuk mnyampaikan dakwah ialah dengan mengetahui selera amad'u tersebut

Dan pemimpin, memerlukan orang yang dipimpin(mad’u) …tanpa mad’u, tidak wujud la pemimpin =)

Sunday, September 20, 2009

keluhan seorang pendakwah..

Letih. Letih memikirkan segala masalah di depan mata.
Namun, adakah wajar untuk aku letih?
Sebanyak mana usaha aku andai dibandingkan usaha Nabi dan para sahabat. Berapa banyak usahaku ini berbanding usaha Hassan al-Banna. Layakkah aku untuk berasa letih?

Kecewa.
Hampir setiap jalan yang cuba aku redah menemui jalan buntu.
Namun, adakah layak untuk aku kecewa? Sedangkan Rasulullah S.A.W. yang ditolak oleh kaum sendiri pun tidak berputus asa dalam perjuangan, siapalah aku untuk kecewa?

Sibuk.
Sibuk menjalankan amanah-amanah yang diberi.
Namun, layakkah aku untuk mengaku diri ini sibuk?
Jika aku sibuk, bagaimana dengan Imam Syafie', Imam Ghazali dan Imam Nawawi? Apalah aku dibanding dgn mereka yang jauh lebih sibuk dan jauh lebih hebat dari diriku.

Pedih.
Pedih hati dan fizikal ini apabila menghadapai ujian dalam perjuangan ini.
Namun, apalah erti kepedihan ini dibandingkan dengan Bilal bin Rabah yang dihimpit dengan batu kerana menegakkan kalimah Ahad?

Hampa.
Hampa apabila amar makruf nahi mungkar yang dijalankan tidak diendahkan.
Adakah ini alasan untuk berhenti berjuang?

Sedangkan Nabi Nuh yang beratus tahun berdakwah, hanya sebilangan kecil kaumnya mengikutinya, namun, adakah baginda berputus asa?

Adakah kita selaku pendakwah ini selalu mengeluh? Mengapa perlu kita mengeluh?
Sedangkan sewaktu kita mengaku keIslaman diri, kita sudah menandatangani kontrak dengan Allah. Kontrak seumur hidup. Kontrak untuk bekerja untuk agamaNya.

Jadi, mengapakah kita mengeluh? Tiada alasan untukku berputus asa. Hanya ada satu jalan untukku. Gigih berusaha!

Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka dengan (balasan) bahawa mereka akan beroleh Syurga, (disebabkan) mereka berjuang pada jalan Allah maka (di antara) mereka ada yang membunuh dan terbunuh. (Balasan Syurga yang demikian ialah) sebagai janji yang benar yang ditetapkan oleh Allah di dalam (Kitab-kitab) Taurat dan Injil serta Al-Quran; dan siapakah lagi yang lebih menyempurnakan janjinya daripada Allah? Oleh itu, bergembiralah dengan jualan yang kamu jalankan jual-belinya itu, dan (ketahuilah bahawa) jual-beli (yang seperti itu) ialah kemenangan yang besar.
(At-Taubah:111)

Bila engkau memandang segalanya
dari Tuhanmu
yang mencipta segalanya
yang menampakkan ujian
yang menjadikan sakit hatimu
pasti akan damailah hatimu
kerana masakan Allah sengaja
mentakdirkan segalanya
untuk sesuatu yang sia-sia
kerana bukan Allah tidak tahu
derita hidupmu, retak hatimu
tapi mungkin itulah yang Dia mahu
kerana Dia tahu
hati yang sebeginilah yang selalunya lebih lunak dan mudah unuk dekat dan akrab
dengan-Nya....

Thursday, September 17, 2009

salam Aidilfitri dari warga Sainsri...

Sekadar sedikit ucapan Aidilfitri yang sempat dipetik dari warga sainsri...


"Salam Aidilfitri buat semua warga Sm Sains Miri, semoga kita semua dirahmati dan diberkati. Semua puterra puteri tingkatan 3 dan 5, moga sukses dalam PMR dan SPM,semua A, InsyaAllah!"
(Puan Haslinda bt Jedi)



"Selamat Hari Raya kepada semua putera puteri sainsri. kepada putra puteri PMR dan SPM, jangan raya sakan. Semoga ada cemerlang dalam PMR dan SPM"

(Ustaz Mohd Azhar HJ Omar)


"Saya mewakili JPPI ingin mengucapkan selamat menyambut Hari Raya Aidilfitri kepada seluruh warga Islam Sainsri. Jadikan hari raya ini sebagai hari kemenangan bagi kita setelah berpuasa selama sebulan.maaf zahir dan batin.

(Ustaz Muzaha bin Mohamed)

"Selamat Hari Raya kepada warga Sm Sains Miri. kepada pelajar tingkatan 3 dan 5, minimakan sambutan Hari Raya anda untuk kecemerlangan PMR dan SPM.

(Ustazah Rokiah bt Sahari)


"Selamat Hari Raya maaf zahir dan batin buat semua warga Sm Sains yang menyambut hari raya pada tahun ini. Bagi pelajar tingkatan 3 dan 5, jadikan semangat berkobar-kobar untuk menyambut ketibaan Aidilfitri sebagai suntikan semangat untuk berusaha dengan gigih demi kecemerlangan PMR dan SPM."

(Ustaz Surjana bin Abdul Gani)


"Semoga Aidilfitri kali ini membawa barakah kepada kita semua. Salam Aidilfitri.=)"

(Puan Nordalina binti Ismail)



tidak lupa juga ucapan dari beberapa orang wakil nuqaba sainsri....

"Salam buat semua.Raya ini sudah dekat, maka Ramadhan melabuhkan tirai. Selamat Hari Raya Aidilfitri buat semua. Andai ada salah dan silap. maafkan diri yang lemah ini kerana semua hamba-Nya tidak terlepas dari melakukan kesalahan. Nuqaba Sainsri, ucapan salam dan Selamat Hari Taya Aidilfitri maaf zahir dan batin.InsyaAllah, raya pada tahun ini mendapat keberkaatn ilahi.Assalamualaikum w.b.t"

(Mohd Arif bin Ismail,Ketua Naqib)

"Assalamualaikum w.b.t, salam buat warga sainsri. Bulan Ramadhan akhirnya berlalu pergi. Adakah kit telah pernaharui iman kita dahulu? Semoga Ramadhan kali ini adalah yang terbaik, jika kita pergi, masih ada peluang untukkita memasuki syurga tertinggi. Jika dipanjangkan hayat ini, semoga kita menjadikan ia lebih baik! Apapun selamat menyambut Hari Raya Aidilfitri ini, hari merdeka buat semua."

(Nurul Fatihah bt Amir,Ketua Naqibah)

"Assalamualaikum w.b.t...salam ukhuwah, seuntai kata untuk semua...Ramadhan berlalu pergi tak terasa syawal menjelma lagi. selamat berpuasa dan menjalani ibadah difasa terakhir Ramadhan ini. Selamat menyambut Hari Raya Aidilfitri 1430H. ampun maaf kami pohonkan. Jaga diri, jaga solat & segalanya, tambahkan iman kurangkan juadah..ukhuwah fillah abadan abada....."

(Mohd Dzulkhairi bin Hj Eneng)

"Assalamualaikum w.b.t. Selamat Hari Raya!!!yeyeye!!!kami dari syukbah Tamrin ingin mengucapkan Selamat Hari Raya..maaf Zahir Batin."

(Mohd Nazri bin Hang Jebat)

"Selamat Hari Raya kepada seluruh umat Islam seluruh dunia. Kejayaan seluruh manusia dalam agama Allah S.W.T. dengan cara mentaati semua perintah Allah S.W.T. dan ikut As-Sunnah Nabi Muhammad S.A.W. Taat Allah, taat Rasul pasti berjaya dunia dan akhirat.
(Abdullah bin Husaini)







Sebuah Dialog di Malam Hari, Buat Insan Bernama Dai'e

"Akhi*, dulu ana* merasa semangat saat-saat aktif dalam dakwah. Tapi, kebelakangan ini rasanya semakin terasa hambar. Ukhuwah* makin kering-kontang, bahkan ana melihat ternyata banyak ikhwah* pula yang aneh dan pelik!"

Begitu keluh kesah seorang mad'u* kepada murabbi*nya di suatu malam. Sang murabbi hanya terdiam, mencuba terus menggali semua kegelisahan dalam diri mad'unya.

"Lalu apa yang ingin anta* lakukan setelah merasakan semua itu?" Sahut sang murrabi setelah sesaat termenung seketika.

"Ana ingin berhenti saja, keluar dari tarbiyah ini. Ana kecewa dengan perilaku dan sikap beberapa ikhwah yang tidak Islami. Juga dengan organisasi dakwah yang ana geluti*; kaku dan sering mematikan potensi anggota-anggotanya. Jika terus begini, lebih baik ana bersendiri saja." Ikhwah itu berkata.

Sang murabbi termenung kembali. Tidak kelihatan raut terkejut daripada wajahnya. Sorot matanya tetap kelihatan tenang, seakan jawapan itu memang sudah diketahuinya sejak awal.

"Akhi, bila satu kali anta naik sebuah kapal mengharungi lautan luas. Kapal itu ternyata sudah rosak. Layarnya banyak berlubang, kayunya banyak yang reput, bahkan kabinnya penuh dengan sampah bauan kotoran akibat manusia. Lalu apa yang anta lakukan untuk tetap sampai pada tujuan?" Tanya seorang murabbi dengan kiasan yang mendalam maknanya.

Sang mad'u terdiam berfikir. Tak kuasa hatinya mendapat umpan balik sedemikian tajam dengan kiasan yang amat tepat.

"Apakah anta memilih untuk terjun ke laut dan berenang sampai tujuan?" Sang murabbi mencuba memberi jawapan kepadanya.

"Bila anta terjun ke laut, sesaat anta akan merasa senang. Bebas dari bau kotoran manusia, merasakan kesegaran air laut, atau bebas bermain dengan lumba-lumba. Tapi itu hanya sesaat. Berapa kekuatan anta untuk berenang sampai tujuan? Bagaimana bila ribut datang? Dari mana anta mendapat makan dan minum? Bila malam datang bagaimana anta mengatasi hawa dingin?"

Serentetan pertanyaan dihamparkan di hadapan sang ikhwah tersebut. Tidak semena-mena, sang ikhwah menangis tersedu-sedu. Tak kuasa hatinya menahan kegundahan sedemikian. Kekecewaannya kekadang memuncak, namun sang murabbi yang dihormatinya justeru tidak memberi jalan keluar yang sesuai dengan keinginannya.



"Akhi, apakah anta masih merasa bahawa jalan dakwah adalah jalan yang paling utama menuju redha ALLAH SWT?"

Pertanyaan yang menghujam jiwa sang ikhwah. Ia hanya mengangguk.

"Bagaimana bila ternyata kereta yang anta bawa dalam menempuh jalan itu ternyata rosak dan bermasalah? Anta akan berjalan kaki meninggalkan kereta itu tersadai di tepi jalan atau mencuba memperbaikinya?" Tanya sang murabbi lagi.

Sang ikhwah tetap terdiam dalam esakan tangis perlahannya. Tiba-tiba ia mengangkat tangannya.

"Cukup akhi, cukup. Ana sedar. Maafkan ana, InsyaALLAH ana akan tetap istiqamah*. Ana berdakwah bukan untuk mendapat pingat kehormatan atau agar setiap kata-kata ana diperhatikan. Atau ana mendapat nama di sisi manusia. Biarlah yang lain dengan urusan peribadi masing-masing. Biarlah ana tetap berjalan dalam dakwah dan hanya Allah swt sahaja yang akan membahagiakan ana kelak dengan janji-janji-NYA. Biarlah segala kepedihan yang ana rasakan jadi pelebur dosa-dosa ana."

Sang mad'u berazam di hadapan sang murabbi yang semakin dihormatinya. Sang murabbi tersenyum.

"Akhi, jama'ah* ini adalah jama'ah manusia. Mereka adalah kumpulan insan yang punya banyak kelemahan dan kekurangan. Tapi di sebalik kelemahan itu, masih amat banyak kebaikan yang mereka miliki. Mereka adalah peribadi-peribadi yang menyambut seruan Allah untuk berdakwah. Dengan begitu mereka sedang berproses menjadi manusia terbaik pilihan ALLAH SWT."

"Bila ada satu dua kelemahan dan kesalahan mereka, janganlah hal itu meresahkan perasaan anta. Sebagaimana ALLAH SWT menghapus dosa manusia dengan amal baik mereka, hapuslah kesalahan mereka di mata anta dengan kebaikan-kebaikan mereka terhadap dakwah selama ini. Kerena di mata ALLAH SWT, belum tentu antum lebih baik dari mereka."

"Futur*, mundur lemah atau bahkan berpaling menjadi lawan bukanlah jalan yang masuk akal. Apabila setiap ketidakkesepakatan selalu diselesaikan dengan jalan itu; maka apakah dakwah ini dapat berjalan dengan baik?" Sambungnya panjang lebar.

"Kita bukan sekadar pemerhati yang hanya berkomentar. Atau hanya pandai menuding-nuding jari kerana sesuatu kesalahan. Kalau hanya itu, orang kafir pun boleh melakukannya. Tapi kita adalah dai'e. Kita adalah khalifah. Kitalah yang diberi amanat oleh Allah swt untuk menyelesaikan masalah-masalah di muka bumi. Bukan hanya membongkarnya, yang menjadikan ia semakin meruncing dan membarah."

Sang mad'u termenung sampai merenungi setiap kalimat murabbinya. Azamnya kembali menguat. Namun ada satu hal yang tetap bergelayut di hatinya.

"Tapi bagaimana ana boleh memperbaiki organisasi dakwah dengan kemampuan ana yang lemah ini?"

Sebuah pertanyaan konstruktif akhirnya muncul juga.

"Siapa kata kemampuan anta lemah? Apakah Allah swt menjadikan begitu kepada anta? Semua manusia punya potensi yang berbeza. Namun tak ada yang mampu melihat bahawa yang satu lebih baik dari yang lain!" Sahut sang murabbi.

"Bekerjalah dengan ikhlas. Berilah kerjasama dalam kebenaran, kesabaran dan kasih sayang pada semua ikhwah yang terlibat dalam organisasi itu kerana peringatan selalu berguna bagi orang yang beriman. Bila ada sebuah isu atau fitnah, tutuplah telinga anta dan bertaubatlah. Singkirkan segala prasangka anta terhadap saudara anta sendiri."

Malam itu sang mad'u menyedari kesalahannya. Ia bertekad untuk tetap hidup bersama jama'ah untuk tetap mengharungi jalan dakwah dan tarbiyah. Kembalikan semangat itu saudaraku, jangan biarkan putus asa itu hilang, ditelan gersangnya debu yang menerpa. Biarlah itu semua menjadi saksi sampai kita diberi dua kebaikan oleh ALLAH SWT.

Kemenangan atau Mati Syahid

Ikhlas adalah roh daripada setiap amal. Ikhlas adalah motivasi yang kuat agar amal kita tetap terjaga sentiasa, tidak usang kerana kepanasan dan tidak luntur kerana kehujanan, tidak ghurur* kerana pujian dan tidak kendur kerana cacian. Terus bergerak ke arah tujuan yang paling tinggi puncak dan cita-citanya. Peliharalah keikhlasan dalam bekerja. Semoga kita sama-sama terus istiqamah dalam dakwah dan tarbiyyah.

Thursday, September 3, 2009

Minggu Cahaya Ramadhan 1430H

Perasmian oleh Al Ustaz Muzaha

Akhi Zulkhairi Eneng mengagihkan kurma

sebahagian muslimat

waktu sungkei dah tiba

Alhamdulillah MCR 1430 H telah selamat dirasmikan oleh Al Fadhil Ustaz Muzaha Bin Mohamed semalam. Dalam ucapan perasmiannya beliau menyatakan bahawa ramadhan adalah:

1) Bulan ibadat

2) Bulan membina kekuatan

3) Bulan disiplin diri

Sunday, August 30, 2009

Lagu tema Minggu Cahaya Ramadhan...: Give Thanks To Allah



Give thanks to Allah,
for the moon and the stars
prays in all day full,
what is and what was
take hold of your iman
dont givin to shaitan
oh you who believe please give thanks to Allah.
Allahu Ghefor Allahu Rahim Allahu yuhibo el Mohsinin,
hua Khalikhone hua Razikhone whahoa ala kolli sheiin khadir
Allah is Ghefor Allah is Rahim Allah is the one who loves the Mohsinin,
he is a creater, he is a sistainer and he is the one who has power over all.

Give thanks to Allah,
for the moon and the stars
prays in all day full,
what is and what was
take hold of your iman
dont givin to shaitan
oh you who believe please give thanks to Allah.
Allahu Ghefor Allahu Rahim Allahu yuhibo el Mohsinin,
hua Khalikhone hua Razikhone whahoa ala kolli sheiin khadir

Allah is Ghefor Allah is Rahim Allah is the one who loves the Mohsinin,
he is a creater, he is a sistainer and he is the one who has power over all.

Friday, August 28, 2009

wanita..

Kami tak berzina!!:Larangan untuk berzina....

"1. Kami tidak berzina! *shock*
- Maaf, saya tidak menuduh awak berzina tetapi awak menhampiri zina.

2. Kami hanya bebual, berbincang, bertanya khabar, minum-minum.. adakah menhampiri zina ? *grrr*
- Ya, perbuatan itu boleh menjerumus pelakunya ke lembah penzinaan.

3. Kami dapat mengawal perasaan dan kami tidak berniat kearah itu ….
- Hari ini, ya. Besok mungkin kamu kecundang. Kamu dalam bahaya. Jangan bermain dengan bahaya. Iblis dan syaitan akan memerangkap kamu. Sudah banyak tipu daya iblis yang mengenai sasaran. Ia telah menipu moyang kita yang pertama, Adam dan Hawa. Jangan pula terlupa. Siapalah kita jika dibandingkan dengan Adam dan Hawa ? Iblis amat licik. Pengalaman banyak, Ia ada lebih 1001 cara. Ingat pesanan Rasulullah: Jangan engakau bersendirian dengan seorang wanita kecuali ketiganya adalah syaitan ( H Tabrani ). Syaitan akan menghembuskan nafas berahi. Kita lemah untuk menghadapi tipu daya iblis. *scared*

4. Tidak semstinya semua orang bercinta menjurus kepada perzinaan. Ada yang hanya bercinta dalam telefon dan hantar SMS sahaja dan tak pernah bersua pun!!
- Betul! Itu adalah salah satu yang dimaksudkan dengan menghampiri zina. Memang pada awalnya tidak bersua muka, tapi perasaan pasti bergelora. Lambat launnya desakan nafsu dan perasaan serta hasutan iblis, akanmengheret kepada suatu pertemuan. Pertemuan pertama tidak akan terhenti di situ sahaja. Percayalah, ia akan berlanjutan dan berterusan. Tidakkah itu boleh membawa kepada perzinaan akhirnya??*bugs**bugs*

5. Takkan nak berbual-bual pun tak boleh? Itu pun zina juga ke ?
- Zina ada bermacam-macam jenis dan peringkatnya, ada zina betul, ada zina tangan iaitu berpegang-pegangan, ada zina mata iaitu melihat kekasih dengan perasaan berahi. Melihat auratnya juga zina mata. Zina hati iaitu khayalan berahi dengan kekasih sepertimana yang dinnyatakan oleh Rasulullah: Kedua-dua tangan juga berzina dan zinanya adalah menyentuh. Kedua-dua kaki juga berzina dan zinanya berjalan (menuju ke tempat dating) . Mulut juga berzina dan zinanya ialah ciuman ( hari Muslim dan Abu Daud) Sebenarnya jalan dan lorong menuju kepada perzinaan amat banyak. Jangan biarkan diri kita berada atau melalui mana-mana jalan atau lorong yang boleh membawa kepada perzinaan.

6. Duduk berdiskusi pelajaran tak boleh ke? Bincang pelajaran sahaja!
-Berdiskusi pelajaran, betul ke ? jangan tipu. Allah tahu apa yang terselit di dalam hati hamba- hambaNYA. Kita belajar nak cari keberkatan. Kalau cemerlang sekalipun,kalau tidak di berkati oleh Allah,kejayaan tidak akan membawa kebahagiaan. Hidup tidak bahagia, akhirat lebih lagi lah. Jangan berselindung disebalik pelajaran yang mulia. Allah suka kepada orang yang berilmu. Belajar akan jadi ibadat. Adakah berdiskusi macam ni akan di tulis oleh malaikat Raqib dan Atid?

7. Sungguh! Bincang pelajaran sahaja. Ni “ study group”
- Study Group..? Nampak lain macam sahaja, manja, senyum memanjang, tak macam gaya berdiskusi. Takkan study group berdua saja. Kalau ya pun, carilah study group yang ramai sikit. Kalau duduk berdua-duaan macam ni..betul ke bincang pelajaran? Jangan-jangan sekejap saja bincang pelajaran, yang lain tu dihabiskan dengan fantasi cinta! *shock**shock*

8. Tidaklah, sungguh berbincang pelajaran.
-Baik sungguh awak berdua. Takkan awak berdua tak ada perasaan apa-apa? Awak kurang sihat ke? Ingat, kita bukan malaikat, tak ada nafsu. Kita manusia. Jangan nafikan fitrah manusia yang ada nafsu.

9. Kami sama-sama belajar,study group, saling memberi semangat dan motivasi..
- Tak adakah kaum sejenis yang boleh dijadikan rakan belajar? Habis sudahkah kaum sejenis yang boleh memberikan motivasi? Jangan hina kaum sejenis kita. Ingat,banyak orang cemerlang yang belajar hanya dengan kaum sejenis. Lebih tenang perasaan,tidak terganggu,dapat berkat dan rahmat pula.

10. takkan tak ada ruang langsung dalam ISLAM untuk bercinta? Adakah Islam membunuh terus naluri cinta?
- Naluri adalah sebahagian daripada kesempurnaan kejadian manusia. Naluri ingin memiliki dan suka kalau dimiliki (sense of belonging) adalah fitrah. Kalau naluri iti tidak wujud pada diri seseorang,tak normal namanya. Islam bukan dating membunuh naluri dan keinginan itu, tidak! Islam tidak akan melakukan perkara yang dilakukan oleh paderi dan sami. Jangan nafikan naluri ini. Jangan berbohong pada diri sendiri. Bukan salah dan berdosa kalau perasaan itu dating tanpa dinudang. Itu adalah fitrah. Cuma tundukkan naluri itu untuk patuh pada perintah Allah. Jadilah manusia yang sihat nakurinya. Jagan jadi malaikat! Kerana Allah ciptakan kita sebagai manusia. Dunia dan seisinya akan hambar tanpa naluri/ nafsu.

11. Tentu ada cinta secara Islam.
- Cinta secara Islam hanya satu, iaitu perkahwinan. Cinta berlaku stelah ijab dan qabul; Cinta selepas kahwin. Itulah cinta sacral dan kudus. Cinta bermaruah,bukan cinta murahan. Inilah kemuliaan agama kita, Islam. Apabila Islam melarang sesuatu perkara, tentu ia digantikan dengan sesuatu yang lebih baik. Kalau ia melarang cinta antara lelaki dan perempuan sebelum kahwin, ia membawa “sesuatu” yang lebih baik iaitu perkahwinan. Sabda Rasulullah S.A.W : “ Tidak ada yang lebih patut bagi dua orang yang saling mencintai kecuali nikah. ( hari Ibni Majah).Cinta adalah maruah manusia, Ia terlalu mulia.

12. Kalau begitu, cinta remaja semua menghampiri kepada penzinaan?

-Ya. Kalau lelaki dan perempuan bertemu tentu perasaan terusik. Kemudian perasaan dilayan,kemudian teringat, rindu. Kemudian di atur pertemuan, kemudian duduk berdua-duaan, kemudian mencari tempat sunyi sedikit, kemudian berbual sehingga malam gelap. Hubungan semakin akrab, dah pegang tangan, duduk semakin dekat. Kalau tadi macam kawan, sekarang macam pengantin baru semalam… Bukankah mereka semakin hampir dan dekat dengan penzinaan?
Penghujung jalan cinta adalah penzinaan dan kesengsaraan. Berapa ramai orang yang bercinta telah sampai kepada daerah penzinaan dan kesengsaraan. Kasihanilah diri dan ibubapa yang telah melahirkan kita dalam keadaan putih bersih tanpa noda daripada seekor nyamuk sekalipun.

13. Masih ramai orang yang bercinta tetapi tetap selamat, tidak sampai berzina. Kami tahan diuji..
-Allah yang menciptakan manusia, Dia tahu kekuatan dan kelemahan manusia. Manusia tidak tahan ujian. Oleh itu Allah memerintahkan supaya jauihi perkara yang ditegah takut manusia akan kecundang

14. Jadi manusia itu tak tahan di uji??
-Kita manusia dari keturunan Adam dan Hawa, sejak dari awal penciptaan manusia, Allah telah mengingatkan manusia bahawa mereka tidak akan tahan ujian walaupun kecil. Allah takdirkan Satu peristiwa untuk iktibar bagi manusia. Allah tegah Adam dan Hawa supaya jangan makan buah khuldi dalam syurga. Buah yang lain boleh dimakan. Allah tahu kelemahan pada ciptaan Nya, manusia tak tahan diuji. Oleh itu Allah berpesan kepada Adam dan Hawa, jangan hampiri pokok khuldi itu . Tegahan yang sebenarnya adalah memakan buah khuldi tersebut. Tetapi Allah tahu sifat kelemahan Adam dan Hawa. Jika mereka menghampiri tegahan, takut nanti mereka akan memakannya. Kerana mereka tidak dapat mengawal diri. Demikianlah dengan zina, di tegah berzina. Maka,jalan kerah penzinaan itu juga di larang. Takut apabila berhadapan dengan godaan penzinaan,kedua-duanya akan kecundang. Cukuplah kita belajar dari pengalaman nenek moyang kita Adam dan Hawa.

15. Tetapi cinta selepas kahwin banyak maslah. Kita tak kenal pasangan kita secara dekat. Bercinta adalah untuk mengenal hati budi pasangan sebelum buat keputusan untuk berkahwin.
-Bolehkah kita percaya dengan perwtakan masa sedang bercinta? Bercinta penuh dengan lakonan yang dibuat-buat dan kepura-puraan. masing-masing akan berlakon dengan watak yang terbaik. Penyayang, penyabar, pemurah dan berbagai2 lagi. Masa cinta adalah lakonan semata-mata. Masa bercinta, merajuk ada yang akan pujuk. Jangan harap lepas kahwin, bila merajuk aka nada yang pujuk. Banyak orang dah kecewa kerna tertipu dengan kepribadian semasa bercinta. Perangai pasangan jauh berbeza, macam langit dan bumi. Masa bercinta, dia seorang yang amat penyayang,penyabar. Tapi bila dah kahwin,lewat lima minit dah kena tengking. Jadi, perwatakan dalam masa bercinta tidak boleh dipercayai. Percintaan adalah sesuatu kepuraaan atau hipokrit.

16. Percayalah, kami bercinta demi merancang kebahagiaan hidup nanti.
-Bagaimana di harap kebahagiaan jika tidak mendapat redha Allah? Kebahagiaan adalah anugerah Allah kepada hamba-hamba NYA yang terpilih. Kebahagiaan bukan ciptaan manusia. Manusia hanya merancang kebahagiaan. Allah yang akan menganugerahkannya. Bagaimana mendapat anugerah kebahagiaan itu jika jalan mencapai keredhaan itu tidak diredhai Allah. Kebahagiaan berumahtangga mestilah melalui proses yang betul. Sudah tetntu prosesnya bukan bercinta sebegini. Allah tidak meredhai percintaan ini. Cinta yang diredhai Allah adalah cinta selepas kahwin. Bagaimana untuk mendapatkan keluarga yang bahagia jika langkah mula sudahpun canggung,bagaimana kesudahannya??

17. Tanya sedikit..adik angkat, kakak angkat, abang angkat boleh ke ? ganti bercinta…
- Semua itu adalah perangkap iblis dan syaitan. Hakikatnya adalah sama. Cinta yang diberi nafas baru,kulitnya Nampak berlainan,tetapi isinya tetap sama. Adik angkat,kakak angkat, abang angkat adalah satu bentuk tipu daya iblis dan syaitan. Manusia yang terlibat dengan budaya ‘angkat’ ini sebenarnya telah masuk kedalam perangkap syaitan. Cuma menunggu masa untuk di korbankan. Namakan apa sekalipun, abang angkat ke, motivator ke, semuanya adalah sama. Jalan ke akhirnya akan bertemu dengan zina.

18. Jadi, seolah-olah orang yang bercinta telah hilang maruah diri?
- mengukur maruah diri bukan dengan ditentukan oleh manusia, tetapi oleh pencipta manusia. Sebab ukuran manusia berbeza-beza. Orang yang sedang mabuk cinta akan menyatakan oaring yang sedang bercinta tidak menjejaskan apa-apa maruah dirinya. Manakala, bagi orang yang menjaga dirinya, tidak mahu terlibat dengan cinta sebelum kahwin, akan mengatakan orang yang bercinta sudah tidak bermaruah lagi. Cintanya ditumpahkan kepada orang yang belum layak menerima cinta suci itu. Kalau begitu ukuran bermaruah atau tidak adalah di tentukan oleh Allah.

19. Adakah orang yang bercinta hilang maruah?
- Antara kemuliaan manusia ialah maruah dirinya. Orang yang bercinta seolah-olah menggadai maruahnya kerana mereka mengahmpiri penzinaan. Manakala orang yang bercinta dan pernah berzina tidak layak berkahwin kecuali orang yang pernah berzina juga. Mereka tidak layak untuk berkahwin dengan orang yang beriman. Allah berfirman: “ Lelaki yang berzina (lazimnya) tidak ingin berkahwin melainkan dengan perempuan yang berzina atau perempuan musyrik. Dan peremoaun yang berzina itu pula (lazimnya) tidak ingin berkahwin melainkan oleh lelaki yang berzina atau lelaki musyrik. Dan perkahwinan yang demikian terlarang kepada orang-orang yang beriman” ( Surah An Nur:3) Jadi orang yang pernah bercinta juga tidak sesuia untuk berkahwin dengan orang yang tidak pernah bercinta. Tidakkah ianya satu penghinaan Tuhan ??

20. Jadi orang yang bercinta hanya layak berkahwin dengan orang yang pernah bercinta juga?

- Itulah pasangan yang layak untuk dirinya. Kerana wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik. Lelaki yang baik untuk wanita yang baik.

21. Kami telahpun berjanji sehidup semati…
-Apa ada pada janji setia cinta? Berapa banyak sudah janji cinta yang musnah? Lelaki, jangan diharap pada janji lelaki. Mereka hanya menunggu peluang keemasan sahaja. Habis madu, sepah dibuang.

22. Si dia ini lain dari yang lain. Dia lelaki yang penyayang dan bertanggungjawab..
- Tahukah hati budi lelaki:? Sejahat mana lelaki apabila mengambil wanita sebagai isteri dan seterusnya menjadi ibu untuk anak-anaknya, dia akan memilih wanita yang baik. Tetapi untuk berseronok, suka berfoya-foya, lelaki biasanya memilih perempuan murahan kerana itu suatu pelaburan yang menguntungkan. Itulah rahsia lelaki.

23. Jadi, perempuan yang bercinta, jatuh maruahnya pada pandangan lelaki?
- tentu, mana ada lelaki yang normal suka pada barang “second hand” sedangkan barang yang baru masih ada. Sesetengah mereka akan menggambarkan perempaun seperti kereta yang diletakkan di show room sahaja; display only. Tapi ada yang boleh test drive. Ada pula kata; sekadar sepinggan mee goring dan sgelas sirap, bawalah kehulu-hilir. Sedihkan?? Itulah hakikatnya..

24. Masih adakah orang yang tidak bercinta di zaman ini ?
- Ya, masih ada orang yang suci dalam debu. Golongan ini akan sentiasa ada walaupun jumlah mereka kecil. Mereka akan bertemu suatu hari nanti,mereka ada pasangannya. Firman Allah:
“Dan orang2 lelaki yang memelihara kehormatannya serta perempaun yang memelihara kehormatannya. Allah telah menyediakan bagi mereka semuanya keampunan dan pahala yang besar. ( Al- Ahzab: 35)

25. Bagaimana kami ?
- Kamu masih ada peluang. Bertaubatlah dengan taubat nasuha. Berdoalah serta mohon kemapunan dari Nya. Mohonlah petunjuk dan kekuatan untuk mendapat redha NYA.

26. Kami ingin mendapat redha Tuhan. Tunjukkan bagaimana taubat nasuha?
- Taubat yang murni, taubat yang sebenar-benarnya, taubat yang memenuhi 3 syarat:
a) Tinggalkanlah perbuatan maksiat. Putusakanlah hubungan cinta yang tidak diredhai Allah ini.
b) Menyesal. Menginsafi diri di atas tindak tanduk hidup yang menjurus diri dalam percintaan.
c) Berazam. Bertekad didalam hati tidak bercinta lagi dengan sesiapa yang bernama isteri atau suami. Saatnya adalah slepas ijab qabul.

Ya Allah, hambamu telah tersesat jalan, ampunilal dosa-dosa hamba Mu ini. Sesungguhnya engkau maha pengampun dan penerima taubat. Berilah kekuatan kepadaku untuk menghadapi godaan keremajaan ini. Anugerahkanlah diriku perasaan benci kepada maksiat. Hiasilah diriku dengan ahklak yang mulia. Ibu dan ayah, anakmu berdosa. Engkau jaga diriku sedari kecil dengan kasih saying. Mengapa ku curahkan kasih itu kepada orang lain. Oh Tuhan,hamba Mu berdosa.

Kita berpisah kerana Allah, kalau ada jodoh tidak kemana!!"

Thursday, August 27, 2009

Apabila ditanya…apa kata mereka??

Apsal korang ‘kapel’?........
-sebab nak lebih disayangi..
-supaya ada orang peduli…
-ntah….sebab sayang sangat2 kat ‘si dia’ kot….
-ntah la…rse cam best…
-x de objektif, cuma suka sama suka
-suka2...kesian tengok...
-main-main
-kenal 'dia' dengan lebih rapat


Kebaikan/kelebihan yang korang dapat kalau ‘kapel’ nih……
-dapat barang…
-rasa lebih disayangi
-x de kot
-bagi semangat
-pemberi semangat time sedih
-dapat barang free
-kenal lebih rapat
-memberi rase sense of belonging, saling ingat mengingati hal agama
-dapat jalan-jalan, minum-minum
-dapat kenal hati budi


Kekurangan/keburukan ‘kapel’….
-sakit hati bila ditinggal/dilukakan
-disentuh oleh………..
-rindu sangat2 kalau dok berjauhan..
-dapat dosa
-dipandang serong
-slalu kne lecture[bosan]
-slalu ditegur
-kne cop playgirl...x ske..:(
-buang masa
-rse malu gak sbb pnah kapel
-menyakitkan hati
-x tau


Nak lebih disayangi??kurang kasih sayang ker?
-x..la jgk…
-ye…rasa x de orang layan
-yup
-ntah...mungkin sebab prnh rase t'pinggir


Adakah kasih korang lebih kepada ibu bapa atau ‘si dia’
-mestilah ibu bapa diutamakan…
-of coz la mak ayah…
-‘si dia’ sayang jgk…tp mak ayah be the first

Korang sayang kat ‘si dia’?
-mestila…
-ntah la..no feeling
-

Adakah ‘si dia’ sayang kat korang….??pasti ke??buktikan…
-ntah…
-mesti la..dah dia cakap sayang…
-Sayang kot…sebab dia selalu bagi barang..
-x tau..'dia' juts cakap




monyetnya cinta…cinta dinilai dengan harta dunia..dengan ucapan sayang yang di ucapkan oleh mulut seorang lelaki…rela disentuh demi mendapatkan cinta konon ‘cinta sejati’. Memang cinta itu buta..ia boleh membutakan hati manusia…cinta kat ‘si dia’? ‘si dia’ boleh bagi apa? Skolah pun x abis lagi……indahnya kasih manusia..tapi sesungguhnya tugas kita dimuka bumi Allah adalah untuk mencari Redha-Nya…bukan Redha manusia…mencari Cinta-Nya…bukan cinta manusia..
Biarlah cinta kita pada Allah, pada Rasulullah dan pada ibu bapa…kalau kasih ingin diberikan…berikanlah ianya kepada yang bergelar suami/isteri.insyaallah hubungan yang baik pada mulanya akan bahagia sepanjang hidupnya..amin…..






Wednesday, August 26, 2009

Koreksi diri


Hari ni dah masuk 5 hari kita puasa. Marilah kita sama-sama mengoreksi diri sepanjang 4 hari sebelum ni agar kualiti puasa kita diterimaNya:

1) solat terawih setiap hari 8/20 rekaat
2) baca quran setiap hari
3) bangun dinihari untuk sahur
4) menjauhi diri daripada mendengar benda lagha spt umpat, lagu, muzik ....
5) mendengar benda-benda yang baik spt cd ceramah agama, al quran...
6) memperbanyakkan zikrullah (tidak spt bulan-bulan lain)
7) berbelanja secara sederhana
8) merasai penderitaan saudara seagama
9) kualiti kerja meningkat
10) zakat ditunaikan secara berlebihan

berapa lama kita di kubur???



Awan sedikit mendung, ketika kaki kaki kecil Yani berlari-lari gembira
di atas jalanan menyeberangi kawasan lampu merah Karet.

Baju merahnya yg besar melambai-lambai di tiup angin. Tangan kanannya
memegang ice-krim sambil sesekali mengangkatnya ke mulutnya untuk
dicicapi, sementara tangan kirinya mencengkam Ikatan sabuk celana
ayahnya.

Yani dan Ayahnya memasuki wilayah pemakaman umum Karet, berputar sejenak
ke kanan & kemudian duduk Di atas tembok nisan "Hj Rajawali binti
Muhammad 19-10-1915: 20- 01-1965"

"Nak, ini kubur nenekmu mari Kita berdo'a untuk nenekmu" Yani melihat
wajah ayahnya, lalu meniru gaya tangan ayahnya yg mengangkat ke atas dan
ikut memejamkan mata seperti ayahnya. Ia mendengarkan ayahnya berdo'a
untuk Neneknya...

"Ayah, nenek waktu meninggal umur 50 tahun ya Yah." Ayahnya mengangguk
sambil tersenyum, sambil memandang pusara Ibu-nya.

"Hmm, bererti nenek sudah meninggal 42 tahun ya Yah..." Kata Yani
berlagak sambil matanya mengira dan jarinya berhitung. "Ya, nenekmu
sudah di dalam kubur 42 tahun ... "

Yani menoleh kepalanya, memandang sekeliling, banyak kuburan di sana .
Di samping kuburan neneknya ada kuburan tua berlumut "Muhammad Zaini:
19-02-1882 : 30-01-1910"

"Hmm.. Kalau yang itu sudah meninggal 106 tahun yang lalu ya Yah",
jarinya menunjuk nisan bersebelahan kubur neneknya. Sekali lagi ayahnya
mengangguk. Tangannya terangkat mengusap kepala anak satu-satunya.
"Memangnya kenapa ndhuk( anak perempuan) ?" kata sang ayah menatap teduh
mata anaknya. "Hmmm, ayah kan semalam bilang, bahwa kalau kita mati,
lalu di kubur dan kita banyak dosanya, kita akan disiksa dineraka" kata
Yani sambil meminta persetujuan ayahnya. "Iya kan yah?"

Ayahnya tersenyum, "Lalu?"
"Iya .. Kalau nenek banyak dosanya, berarti nenek sudah disiksa 42 tahun
dong yah di kubur? Kalau nenek banyak pahalanya, berarti sudah 42 tahun
nenek senang dikubur .... Ya nggak yah?" mata Yani bersinar keranana
bisa menjelaskan kepada Ayahnya pendapatnya.

Ayahnya tersenyum, namun sekilas tampak keningnya berkerut, tampaknya
cemas ...... "Iya nak, kamu pintar," kata ayahnya pendek.

Pulang dari pemakaman, ayah Yani tampak gelisah Di atas sajadahnya,
memikirkan apa yang dikatakan anaknya... 42 tahun hingga sekarang...
kalau kiamat datang 100 tahun lagi...142 tahun disiksa .. atau bahagia
dikubur .... Lalu Ia menunduk ... Meneteskan air mata...

Kalau Ia meninggal ... Lalu banyak dosanya ...lalu kiamat masih 1000
tahun lagi berarti Ia akan disiksa 1000 tahun?
'Innalillaahi WA inna ilaihi rooji'un' .... Air matanya semakin banyak
menetes, sanggupkah ia selama itu disiksa? Iya kalau kiamat 1000 tahun
ke depan, kalau 2000 tahun lagi? Kalau 3000 tahun lagi? Selama itu ia
akan disiksa di kubur. Lalu setelah dikubur? Bukankah Akan lebih parah
lagi?
Tahankah? padahal melihat adegan pameran dipukuli masa di tv kemarin ia
dah tak tahan?

Ya Allah... Ia semakin menunduk, tangannya mengangkat, setinggi bahunya
naik turun tak teratur.... air matanya semakin membanjiri pipi dan
janggutnya.

"Allahumma as aluka khusnul khootimah".. berulang Kali di bacanya DOA
itu hingga suaranya serak ... Dan ia berhenti sejenak ketika terdengar
batuk Yani.

Dihampirinya Yani yang tertidur di atas dipan Bambu. Di betulkannya
selimutnya. Yani terus tertidur.... tanpa tahu, betapa sang bapak sangat
berterima kasih padanya karena telah menyadarkannya arti sebuah
kehidupan... Dan apa yang akan datang di depannya...

"Yaa Allah, letakkanlah dunia ditanganku, jangan Kau letakkan
dihatiku..."

sumber:PEMBINA

'Checklist' Amalan di Bulan Ramadhan

3.30 pagi

1.Bangun berdoa kepada ALLAH dengan doa:

“Segala puji bagi ALLAH yang telah menghidupkan aku setelah DIA mematikan aku dan kepadanyalah aku akan dikembalikan.”

2.Berniatlah untuk melaksanakan sebanyak-banyak kebaikan hari itu.
3.Mandi dan membersihkan diri.
4.Mengambil whudu' dan memakai pakaian yang suci untuk beribadah, berwangi-wangian.


3.50 pagi

1.Solat sunat Taubat
Rakaat pertama selepas Al-Fatihah baca surah Al-Kafirun, Rakaat kedua selepas Al-Fatihah baca surah Al-Ikhlas. Selepas sembahyang, angkatlah tangan memohon ampun kepada ALLAH. Menangislah menyesali dosa-dosa.

2.Solat sunat Tahajjud.
Rakaat pertama selepas Al-Fatihah baca surah Al-Kafirun, Rakaat kedua selepas Al-Fatihah baca surah Al-Ikhlas. Selepas sembahyang, angkatlah tangan berdoa kepada ALLAH.

3.Solat sunat Hajat
Rakaat pertama baca ayatul Kursi 1 kali Selepas Al-Fatihah Rakaat kedua baca surah Al-Ikhlas 11 kali Ketika sujud terakhir baca 11 kali dan sertakan di dalam hati segala hajat-hajat kita.

4.Solat sunat Witir
Selepas salam, bangun lagi dan sembahyang witir 1 rakaat. Perbanyakkan berdoa kepada ALLAH dengan penuh rasa kehambaan, rendah diri, meminta-minta, merintih-rintih, agar ALLAH ampunkan dosa-dosa kita, terima taubat kita, terima amalan kita, memperkenankan doa dan permintaan kita.


4.20 pagi

1.Makan sahur
2.Mengosok gigi dan membersihkan sisa-sisa makanan di mulut.


4.50 pagi

1.Bersiap menunggu waktu Subuh dengan membaca Al-Quran atau berselawat. Sembahyang sunat Subuh, sembahyang Subuh berjemaah. Selesaikan wirid harian di tikar sembahyang atau baca Al-Quran hingga terbit matahari.

2.Elakkan tidur selepas Subuh, kerana waktu itu adalah waktu paling berkat untuk memulakan pekerjaan.


5.30 pagi

1.Membuat persiapan ke tempat kerja. Melangkah ke tempat kerja dengan membaca Bismillah dan dengan berniat dengan niat yang baik-baik.

2.Mulakan kerja dengan Bismillah dan doa kepada ALLAH agar semua aktiviti kita diberkatiNYA, Sentiasa berselawat kepada Rasulullah SAW samada menyebutnya atau di hati.

3.Banyakkan istighfar/meminta ampun. Melaksanakan kerja dengan bersemangat dan penuh bertanggung jawab. Datangkan rasa bahawa ALLAH sentiasa memerhati kerja-kerja yang dilakukannya dan yakinlah DIA akan membalas segala kebaikan yang kita buat.


10.00 pagi

1.Sembahyang sunat Dhuha, Ia adalah sumber rezeki yang berkat kalau istiqamah diamalkan.

2.Penuhi masa rehat tengahari dengan menambah ilmu atau membaca Al-Quran. Elakkan sungguh-sungguh dari melakukan dosa walaupun kecil dan perkara yang sia-sia.
Contoh dosa-dosa : Mengumpat mengutuk,menyindir yang menyakitkan orang,bergaul bebas tanpa menjaga syariat seperti berbual dengan yang bukan muhrim mengenai perkara yang tiada sangkut paut dengan kerja


12.30 tengah hari

1.Bersiap untuk solat Zohor.
2.Menunggu waktu sembahyang dengan berselawat. Solat Zohor berjemaah.
3.Laksanakan juga solat sunat Rawatib Bersujud syukurlah setelah selesai sembahyang sunat dan wirid sebagai berterima kasih kepada ALLAH yang memberi kita nikmat besar dapat menyembahNYA.


4.00 petang

1.Bersedia untuk solat Asar.
2.Solat Asar berjemaah. Laksanakan juga solat sunat Qabliyah.
3.Bersujud syukurlah setelah selesai sembahyang sunat dan wirid sebagai berterima kasih kepada ALLAH yang memberi kita nikmat besar dapat menyembahNYA


5.00 petang

1.Membeli barang-barang keperluan berbuka dan sahur tanpa berlebih-lebih. Ingatlah walaupun Syaitan dirantai tetapi nafsu masih ada dalam diri kita!


6.30 petang

1.Memperbanyakkan doa sebelum berbuka kerana di waktu itu adalah masa yang mustajab doa. Ingatlah sabda Rasulullah SAW : "Ramai orang yang berpuasa, yang mereka dapat hanya lapar dan dahaga", merintihlah kepada ALLAH memohon agar amalan kita diterima.

2.Apabila masuk waktu Maghrib, bacalah doa berbuka :

“Wahai Tuhan, kerana Engkaulah aku berpuasa, kepada Engkaulah aku beriman dan dengan rezki engkaulah aku berbuka.”

3.Berbuka puasa dengan makanan yang manis seperti buah kurma dan jangan makan terlalu banyak.

4.Seeloknya setelah memakan kurma dan meminum air, terus menunaikan solat maghrib berjemaah, setelah itu barulah makan makanan yang berat.


8.00 malam

1.Solat Isya' berjemaah dan diteruskan dengan solat Taraweh
2.Cuba pertahankan solat taraweh walau bagaimana keadaan sekalipun kerana fadhilatnya amat besar. Bacalah Al-Quran dengan penuh tawadhuk, seeloknya baca dengan bertadarus (berkumpulan bergilir-gilir, seorang baca, yang lain menyemaknya), cuba khatamkan membaca Al-Quran paling kurang satu kali sepanjang ramadhan. Kebanyakan imam-imam besar mengkhatamnya dua kali dalam sehari (60 kali sebulan Ramadhan)


11.00 malam

1.Memperbanyakkan istighfar sebelum tidur.
2.Berniatlah untuk puasa esok hari.
3.Tidur awal agar dapat bangun awal untuk beribadah.
4.Bacalah doa tidur :

"Dengan namaMU Ya ALLAH! Aku hidup dan mati. Ingatlah tidur adalah mati yang sementara, kemungkinan kita dipanggil ALLAH ketika tidur."

sumber:iluvislam
*diubah sedikit bagi tempat yang waktunya lebih awal..:)

rakan seperjuangan dakwah dan tarbiah