(: Salam Ukhuwah & Salam Perjuangan :)

Syukran Jazilan atas kunjungan :D
Semoga apa yang tercoret di sini membawa manfaat pada semua~


more at Islamic-Testi


"Wahai jiwa yang tenang! Kembalilah pada Tuhanmu dengan hati yang redha dan di redhaiNya maka masuklah kedalam golongan hamba-hambaKu, dan masuklah ke dalam syurgaKu [89:27-30]


Friday, November 27, 2009

Korbanlah cintamu buat illahi

kenapa kita menyambut hari raya aidil adha@ raya korban @ raya haji? munggkin ramai yang tertanya-tanya.. sebenarnya hari rya korban ni mengingatkan kita dengan peristiwa Nabi ibrahim menyembelih anaknya sendiri atas suruhan Allah SWT. Walaupun hiba dihati Nabi Ibrahim untuk menyembelih anknya tersayang yang telah ditinggalkan sejak kecil, setelah ditemukan semula disuruh pula utk menyembelihnya.inilah ujian yang dihadapi Nabi Ismail.Namun cinta pada Ilahi, itulah yang pasti. dia meninggalkan cintanya pd anknya demi cintanya pada Allah yang hakiki..

namun adakah kita mengambil pengajaran dari peristiwa ini? adakan kita sanggup berkorban apa sahaja demi cinta kita pada Allah? jika kita lihat sekarang, rmai yang mengejar duniawi walau mereka tahu dunia hanyalah persinggahan yang tidak kekal selamanya. ujian yang dihadapi para nabi jauh hebatnya dengan ujian yang Allah berikan kepada kita. Namun mereka tdak pernah gentar dan putus asa. Yakinlah Allah sentiasa bersama kita dimana kita memperjuangkan agamanya?

"Dan barang siapa yang bertaqwa kepada Allah nescaya Allah akan menjadikan baginya jalan kemudahan dalam urusannya (QS Ath-Thalaq:4).

"Maka, sesungguhnya bersama dengan kesulitan itu ada kemudahan, sesungguhnya bersama kesulitan itu ada kemudahan." (QS Al: Insyirah:5-6)

"sebaik-baik ibadah ialah sabar menunggu jalan keluar". Ini bermakna tidak ada satu ujian pun yang akan kekal.


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini



apa yang telah anda korbankan hari ini?fiir-fikirla....

No comments:

rakan seperjuangan dakwah dan tarbiah