(: Salam Ukhuwah & Salam Perjuangan :)

Syukran Jazilan atas kunjungan :D
Semoga apa yang tercoret di sini membawa manfaat pada semua~


more at Islamic-Testi


"Wahai jiwa yang tenang! Kembalilah pada Tuhanmu dengan hati yang redha dan di redhaiNya maka masuklah kedalam golongan hamba-hambaKu, dan masuklah ke dalam syurgaKu [89:27-30]


Friday, October 16, 2009

Ramadhan pembentuk diri..

Ramadhan dah lama meninggalkan kita...kini tiba giliran syawal..apa pun teruskanlah ibadat maksimum di bulan ramadhan di bulan-bulan lain..sesungguhnya ibadah bulan ibadat..tp syawal bukanlah bulan berjahat..

Ramadhan tiba..semua orang berlumba-lumba menjalankan ibadat kerana Allah 'Azza wa Jalla membuka pintu langit dengan seluas-luasnya untuk menurunkan limpahanrahmat-Nya kepada sekalian hamba-hamba-Nya.

Apabila masuk bulan Ramadan, maka pintu-pintu langitdibuka… Hadis riwayat Imam al-Bukhari di dalamShahihnya, no: 1899

tapi, bila tiba bulan syawal..semua ibadat dah tinggal...tanduk dah keluar balik dah..
tanggapan orang pun dah lain dah.."ramadhan dah abis..bley buat jahat balik...ramadhan taun depan taubat la lagi"..astarghfirullahhal'azim..sedarlah wahai insan, ajal boleh datang bila-bila..entah-entah tak jumpa ramadhan lagi dah..

sesungguhnya Ramadhan bulan yang melatih kita menjadi seorang insan yang bertakwa..bukti kita berjaya menjalani bulan ramadhan dengan sempurna ialah dengan meneruskan ibadat di bulan-bulan lain.Ramadhan membentuk peribadi..tp jangan jadikan perubahan ke arah negatif....tambahkan lagi amalan-amalan sunat...lakukanlah puasa enam hari di bulan syawal


Barangsiapa berpuasa enam hari pada bulan Syawalsetelah Ramadan maka seakan-akan dia berpuasa fardusetahun. Ini adalah kerana satu kebaikan di balas dengan sepuluh kali ganda sepertinya. Puasa pada bulan Ramadan dibalas dengan ganjaran bersamaan sepuluh bulan (iaitu bersamaan dengan 300 hari), puasa enam hari (pada bulan Syawal) pula mendapat ganjaran sebanyak dua bulan (iaitu bersamaan dengan 60 hari),yang demikian itu menjadi sunah yang sempurna, maka tercapailah pahala beribadah setahun tanpa kesulitan sebagai kurnia daripada Allah dan nikmat ke atashamba-Nya. – Taudhih al-Ahkam min Bulughul Maraam,jilid 3, ms. 576, Pustaka Azzam.

bersama-samalah kita menjalani ibadah puasa di bulan syawal ni.masih belum terlambat untuk bermula sekarang..

No comments:

Engineer Di Blog Nuqaba

rakan seperjuangan dakwah dan tarbiah