(: Salam Ukhuwah & Salam Perjuangan :)

Syukran Jazilan atas kunjungan :D
Semoga apa yang tercoret di sini membawa manfaat pada semua~


more at Islamic-Testi


"Wahai jiwa yang tenang! Kembalilah pada Tuhanmu dengan hati yang redha dan di redhaiNya maka masuklah kedalam golongan hamba-hambaKu, dan masuklah ke dalam syurgaKu [89:27-30]


Monday, November 29, 2010

Kepimpinan Ibarat 5 Jari




sALAM pERJUANGAN sAHABAT..=)

ana ingin berkongsi semula post ni..walaupun pernah dikeluarkan pada tahun lepas..seperti yang tertera di atas..'kepimpinan ibarat 5 jari'..

al kisah..
pada suatu hari, seorang lelaki menghadiri satu interview untuk mendapatkan pekerjaan..kalau diikutkan kelayakannya tidaklah sehebat mana..

bila ditanya..apa yang anda faham tentang kepimpinan??

Lelaki itu menunjukkan tapak tangannya..Pengurus syarikat itu kehairanan..tangan??

Ya..kepimpinan ibarat 5 jari..5 jari yang ada pada tapak tangan kita ini..semuanya saling memerlukan.

kita ada..Ibu jari, jari telunjuk, jari hantu, jari manis dan jari kelingking..

Ibu Jari..(ketua/naqib/boss/pemimpin dll...)

'Good!!' inilah istilah untuk seorang
pemimpin..Pemimpin mestilah seorang yang baik, berwibawa,amanah,jujur,adil,betul-betul boleh memimpin orang
bawahannya..

Seorang pemimpin tempatnya diatas sekali..jadi dia haruslah menjadi yang terbaik..

“Sesungguhnya Allah menyuruh kamu menyampaikan amanat kepada yang berhak menerimanya, dan (menyuruh kamu) apabila menetapkan hukum di antara manusia supaya kamu menetapkan dengan adil.........."
[Qs 4:58]

“Berilah keputusan antara

kami dengan adil dan janganlah kamu menyimpang dari kebenaran dan tunjukilah kami ke jalan yang lurus...."[Qs 38: 22]


Jari telunjuk..(penasihat)


Jari telunjuk pulak adlah penasihat..seorang yang bijaksana..bijak mengatur strategi...dan bertindak dengan hemah dan bijaksana..








Jari Hantu dan jari manis

setiap orang mempunyai sifat tersendiri..dan ia juga mempunyai pendekatan tersendiri..ada yang ingin didekati dengan cara lembut dan ada juga sebaliknya.



jari hantu ibarat seorang yang beperwatakan kasar(nama pun hantu)..mudah mempengaruhi orang..











jari manis..beperwatakan lembut..penuh dengan kasih sayang..pendekatan yang diberikan boleh melembutkan hati yang keras...menyayangi dan disayangi..


Jari Kelingking(org yg dipimpin/mad'u/org bawahan dll)

Jari kelingking melengkapkan sebuah organisasi..merupakan yang merealisasikan sesuatu itu..dalam sebuah organisasi, tidak lengkaplah tanpa pekerjanya..dalam sebuah pembelajaran,tanpa murid..apa erti seorang guru..dalam pentarbiahan apa makna seorang da'ie tanpa mad'u nya..

Untuk membentuk sebuah organisasi. Semuanya diperlukan..pemimpin perlu berkawan rapat dengan orang yang bijaksana sebagai penasihat untuk setiap tindakan yang dilakukan. Jadi, jari telunjuk berada paling dekat dengan ibu jari (pemimpin)

Pemimpin juga memerlukan orang berpengaruh(kasar) dan yang lembut, kerana tidak semua orang mempunyai cara penerimaan yang sama..setiap orang ada cara tersendiri untuk menyampaikan sesuatu..dan cara untuk menyampaikan dakwah ialah dengan mengetahui selera mad'u tersebut

Dan pemimpin, memerlukan orang yang dipimpin(mad’u) …tanpa mad’u, tidak wujud la pemimpin =)

Akhirnya..dia diterima bekerja disitu dengan huraian mendalamnya tentang kepimpinan..dan keyakinan yang ditonjolkan..^_^

Pemimpin sejati bagaikan kayu besar di tengah padang. Rimbun daunnya tempat berteduh, kuat dahannya tempat bergantung, kukuh batangnya tempat bersandar, besar akarnya tempat bersila."

No comments:

rakan seperjuangan dakwah dan tarbiah