(: Salam Ukhuwah & Salam Perjuangan :)

Syukran Jazilan atas kunjungan :D
Semoga apa yang tercoret di sini membawa manfaat pada semua~


more at Islamic-Testi


"Wahai jiwa yang tenang! Kembalilah pada Tuhanmu dengan hati yang redha dan di redhaiNya maka masuklah kedalam golongan hamba-hambaKu, dan masuklah ke dalam syurgaKu [89:27-30]


Tuesday, February 16, 2010

Apa misi kita??

بسم الله الرحمن الرحيم

Tahukah kita apa misi kita dilahirkan ke dunia sebenarnya??adakah cuma dengan bangun,makan,tidur dan kemudian mengulangi bnda yg sama setiap hari.hidup kita satu pengembaraan.pengembaraan yg kita sendiri x tahu...bila kita akan jmpa penghujungnya.sebagai muslim,apa misi kita sebenarnya??bila kita x knl siapa diri kita..kita x tahu apa misi kita..pernahkah kita berfikir sejenak kenapa wujudnya kita didunia..

Kita diturunkan dimana kita diperlukan.ketahuilah misi kita didunia ini adalah utk memakmurkan muka bumi.Kita beranggapan negara kita dh mencapai kemakmuran dan keamanan krna telah bebas dr penjajah2 barat.namun, sedarkah kita..sebenarnya kita masih dijajah...

misi kita


Dan (ingatlah)ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat,"Aku hendak menjadikan khalifah di bumi." Mereka berkata, "Apakah Engkau hendak menjadikan orang yang merosak dan menumpahkan darah di sana, sedangkan kami bertasbih memujiMu dan mensucikan namaMu?" Dia berfirman, sungguh, Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui."
(Al-Baqarah 2:30)

Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepadaKu.
(Az-Zariyat 51:56)

Seperti yang telah dinyatakan diatas..tugas kita adlah utk beribadah dan sbgi khalifah di muka bumi Allah.kita bukan sahaja hamba tp juga khalifah.khalifah yang bertanggungjwb dlm membangunkan Islam di dunia.Kita dilahirkan didunia adlh utk beribadah kepdaNya.layakkah kita tinggal di muka bumi Allah,makan rezeki Allah, dpt nikmat2 yg selamanya milik Allah dan sebagainya...tp kita melakukan maksiat kepadaNya.kita jarang sekali bersyukur kepada pencipta kita..bahkan sering bangga dengan apa yang bukn milik kita..

Allah memberikan setiap makhluknya dengan kelebihan dan kebolehan.Kelebihan yg ada pada manusia adalah kurnian Allah.tp sejauh mana kita menggunakan kebolehan yang diberikan pd kita.adkah kearah perkara munggkar atau menjadikannya 1 kemudahan utk kta mencapai misi kita.

Maka apakah (Allah) yang menciptakan sama dengan yang tidak dapat menciptakan (sesuatu)?Mengapa kamu tidak mengambil pengajaran?
(An-Nahl 16:17)


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


kelebihan kita
>IQ
>EQ
>Kebolehan
>Suara
>Badan

banyak org tidak sedar yang dia mempunyai kelebihan.ada juga sedar dirinya punya kebolehan tp tidak tahu bagaimana utk menggunakan kebolehan yang ada..dan ada juga dan tidak mahu menggunakan kebolahannya pada yang betul..

orang yang tidak menjalankan tugasnya/misinya didunia adalah seperti lebihan dunia..hanya menyemakkan dunia, mengurangkan oksigen dan menambah karbon dioksida..=P padahal dia tidak menyumbang apa-apa pada dunia..

2 comments:

nurul fatihah amir said...

salam laeeba

bagus2x
semoga ita terus bersemangat hingga ke akhir hayat ye..

wassalam

لئيبة said...

wassalam kak teah,

insyaAllah..semangat berkobar-kobar tok..:D

rakan seperjuangan dakwah dan tarbiah