(: Salam Ukhuwah & Salam Perjuangan :)

Syukran Jazilan atas kunjungan :D
Semoga apa yang tercoret di sini membawa manfaat pada semua~


more at Islamic-Testi


"Wahai jiwa yang tenang! Kembalilah pada Tuhanmu dengan hati yang redha dan di redhaiNya maka masuklah kedalam golongan hamba-hambaKu, dan masuklah ke dalam syurgaKu [89:27-30]


Thursday, December 24, 2009

Masa Remaja di Mana Dihabiskan?

Assalamualaikum...

terdetik ingin berkongsi sedikit artikel yg dibaca di majalah..dgn tajuk yg tertera d atas..

'MANUSIA yang dihidupkan oleh Allah melalui proses yang unik sehingga mengagumkan para saintis. Sepandai mana pun saintis itu die tidak mampu untuk membuat satu ciptaan lain yang seumpama manusia dengan mengunakan bahannya tersendiri.'

Dengan pelbagai teknologi, kini manusia boleh dibuat dengan melalui proses tabung uji. namun begitu mereka yang membuat manusia dengan tabung uji ini tidak boleh berbangga mereka masih lagi menggunakan bahan atau perkara asas yang digunakan oleh Allah. Air mani lelaki diperlukan sebagai benih yang dicantumkan dengan benih perempuan .selepas disenyawa ia masih perlu dikandungkan didalam rahim perempuan..

Begitu juga dengan penciptaan robot.mereka masih lagi menggunakan bahan ciptaan Allah walaupun tdak mengikut proses d atas. Katakanlah kita boleh menerimanya sebagai kejayaan, namun bagi saintis itu belum boleh berbangga kerana robot itu tidak seperti manusia yang ada had peredaran umurnya:dari bayi, kanak-kanak, muda, dewasa, tua dan akhirnya mati. Selain itu, robot tidak boleh berfungsi dengan baik kalau silap di programkan.

menyedari kelemahan manusia ini, spatutnya mereka menjadi seorang yang beriman dan bertakwa.sepatutnya mereka menjadi orang yang patuh kepada Allah dan melaksanakan perintah-Nya tnpa ragu. Tetapi yang terjadi adalah sebaliknya.mereka sombong dengan kebolehan yang sedikit itu.

Begitulah sikap seseorang yg tidak sedar akan kedudukan diri sendiri, kecuali kalau mereka mendapat hidayah daripada Allah seperti dilaporkan ada saintis yang memeluk islam. Cuma yang menghairankan, setelah mendapat hidayah, bidang sains itu ditinggalkan pula.Alangkah ruginya Islam.

Daripada peristiwa ini kita boleh berfikir sejenak, kalau saintis yang hebat itu setelah diberi hidayah boleh kembali kepada Allah dan ajaranNya, maka apalah susahnya untuk kita melakukan perubahan itu?Bukankah kita sudah menerima Islam?

Ya, daripada hidayah seseorang itu boleh berubah daripada tidak faham kepada faham, daripada tidakIslam kepada Islam. klau begitu soal hidayah adalah soal yang penting. Tetapi timbul lagi soalan , bagaimana untuk mendapatkan hidayah itu?Adakah menunggu sahaja atau kena cari?

Logiknya didunia ini tiada satu pun yang boleh datang sendiri tanpa diundang atau dicari. Allah tidak berikan sesuatu yang berharga dengan mudah tanpa diusahakan kecuali orang tertentu yang diperlukan.Maka kerana itu, hidayah mstila diundang dan dicari. Setelah memperoleh hidayah yang dimaksudkan maka ia mesti dipupuk dengan sebaik-baiknya agar terbentuk manusia yang baik selepas itu.

Jalan untuk mengundang hidayah kepada diri mstilah dengan cara mennjukkan keghairahan seseorang itu untuk membuat persediaan diri. Membersihkan diri daripada dosa dan noda terlebih dahulu. Sesungguhnya barang yang brharga dan baik hanya layak diletakkan di dalam bkas yang bersih.

Akan tetapi untuk mencari hidayah tentulah kna berkerja keras, kena sentiasa bergerak ke sana sini dengan mendampingi orang baik atau tempat-tempat yang baik.Hal ini seperti seseorang yang hendak mencari barang elektrik, mestilah dicari di kedai elektrik juga kedai runcit.

Apabila seseorag it usudah ada kesedaran hidayah itu, maka pengisisan perlu dibuat agar mereka beroleh keselamatan di dunia dan akhirat. Sebagai pengisian yang berguna, Rasulullah s.a.w pernah mengigtkan semua umat Islam supaya merebut lima peluang sebelum dtg lima perkara. Peluang yang d maksudkan ialah:

1. Muda sebelum Tua
kerjakanlah ibadat dan kerja-kerja amal(bukan pertunjukan amal)kerna diusia muda tenaga masih banyak dan tulang masih kuat.Peluang ini untuk mengumpul pahala sebanyak mungkin maka pada hari tua nanti kerja berat boleh ditiadakan.Cukuplah mengerjakan ibadah fardu atau wajib sahaja.

2. Sihat sebelum Sakit
sewaktu sihat lakukanlah ibadah sunat dan harus dengan sebanyak yang mungkin supaya tidak menyesal rugi kerana tidak dapat melakukan ibadah sewaktu sakit.

3. Kaya sebelum Miskin
sewaktu kaya perbanyakkanlah membuat khairat, bersedekah kepada yang memerlukan dan berbelanja kearah kebaikan.kalau tidak dilakukan pada waktu ini dikhuatiri tidak dapat menderma lagi sewaktu miskin papa.kita belum tahu nasib masa depan kita.

4. Hidup sebelum mati

sewaktu nyawa masih ada buatlah ibadah sebanyak mungkin.buat bekalan sebelum menemui Allah.jangan setiba di alam kubur menyesal kerana tidak beramal sebagaimana diperintahkan.

5. Lapang sebelum sempit
sewaktu lapang daripada sebarang kerja maka banyakkan lah amal ibadah sunat apatah lagi wajib.ingatlah, sewaktu sibuk ibadah tidak boleh dilakukan kecuali kerja hari itu dijadikan ibadah.

Pengisian ini hendaklah dilakukan dengan baik agar kita tergolong dalam golongan beriman kepada Allah.

Allahu'alam..Assalamualaikum

1 comment:

nurul fatihah amir said...

salam
bagus arrtikel ni

semoga kita menyedari tangguungjawab kite sebagai seorang remaJA

Engineer Di Blog Nuqaba

rakan seperjuangan dakwah dan tarbiah