(: Salam Ukhuwah & Salam Perjuangan :)

Syukran Jazilan atas kunjungan :D
Semoga apa yang tercoret di sini membawa manfaat pada semua~


more at Islamic-Testi


"Wahai jiwa yang tenang! Kembalilah pada Tuhanmu dengan hati yang redha dan di redhaiNya maka masuklah kedalam golongan hamba-hambaKu, dan masuklah ke dalam syurgaKu [89:27-30]


Monday, August 10, 2009

Ramadhan kian menjelma

Assalamualaikum...


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Ramandhan kian menjelma lagi. Bulan rahmat yang dinanti-nanti kehadirannya oleh sekalian umat. Bulan dimana umat islam berkjar-kejaran untuk merebut ganjaran pahala yang besar berlipat kali ganda tanpa gangguan iblis dan syaitan.Namun persoalan yang ingin dilontarkan untuk percambahan minda bersama, sejauh mana persiapan ke arah memasuki bulan yang mulia ini telah kita persiapkan pada diri kita. Para sahabat didikan Nabi Muhammad s. a. w. yang tidak lekang dari bibir mereka kalimah zikir pada Allah, tidak melepaskan peluang 6 bulan sebelum Ramadhan dijadikan waktu untuk mensucikan diri dan membersihkan hati dari segala kotoran duniawi sebelum menyambut kehadiran bulan yang lebih baik dari seribu bulan ini.

Abu Hurairah telah berkata: Aku telah mendengar Rasulullah s.a.w bersabda tentang Ramadhan yang bermaksud: "sesiapa yang mendirikannya(Ramadhan) dengan penuh keimanan dan keikhlasan diampun baginya dosanya yang telah lalu."

(Riwayat Bukhari,Muslim,Tarmizi, Abu Daud,Nasai'e,Malik,Ahmad dan Baihaqi)


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Terdapat segelintir golongan yang berpendapat ibadat puasa ini tidak lain daripada meletih dan menyeksakan lantaran pantang larang yang perlu dipatuhi, namun pendapat-pendapat sebegini mula terhakis berikutan penemuan dan kajian yang dijalankan menunjukkan bahawa puasa adalah satu amalan yang baik bagi menjamin tahap kesihatan mental dan fizikal secara keseluruhannya.

Di samping menerangkan kepada mereka tentang konsep sebenar ibadat dalam Islam, kita sentiasa digalakkan untuk memperbaiki dan menambah amalan dari semada ke semasa terutamanya di dalam bulan Ramadhan ini. Ibadat utama dalam Ramadhan ialah untuk mengerjakan puasa.

"Barangsiapa tidak membulatkan niatnya berpuasa sebelum fajar (subuh), maka tidak ada puasa baginya." - HR Ahmad & Ashabus Sunan

Marilah sama-sama kita hayati Shahru Ramadhan yang didalamnya memiliki seribu satu nikmat dan rahmat dari Allah bagi mereka yang tahu menilainya. Selaku umat Islam yang bertamadun dan merdeka, seharusnya kita menjuarai persoalan sikap, akhlak dan etika dalam apa jua bidang kerana kita dibekalkan manual kehidupan yang cukup agung iaitu Al-Quranul Karim, Kalamullah.


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Awalnya RAHMAH - Pertengahannya MAGHRIFAH - Akhirnya PERLEPASAN DARI NERAKA

selamat menyambut Ramadhan Mubarak

No comments:

rakan seperjuangan dakwah dan tarbiah