(: Salam Ukhuwah & Salam Perjuangan :)

Syukran Jazilan atas kunjungan :D
Semoga apa yang tercoret di sini membawa manfaat pada semua~


more at Islamic-Testi


"Wahai jiwa yang tenang! Kembalilah pada Tuhanmu dengan hati yang redha dan di redhaiNya maka masuklah kedalam golongan hamba-hambaKu, dan masuklah ke dalam syurgaKu [89:27-30]


Wednesday, August 26, 2009

Keluarbiasaan Luqman

بسم الله الرحمن الرحيم

Luqman, nama yang tidak asing lagi bagi kita. terutamanya warga sainsri. Al-Fadhil Ustaz Muzaha selalu bercerita mengenai kebijaksaan hamba Allah ini.

cerita tentang Luqman telah banyak diperkatakan oleh para ulama tafsir berdasarkan pengetahuan sejarah dan kisah-kisah daripada pelbagai bangsa dan agama.Terdapat kisah keluarbiasaan Luqman dalam pergaulan dengan tuannya, sebagaimana berikut:

Pada suatu hari, isteri tuannya marah-marah kepada suaminya. Lalu tuannya membeli pelbagai kuih-muih untuk berdamai dengan isterinya. Setelah dia menyuruh Luqman supaya memberikan kuih0muih yang dibelinya kepada isterinya dan berkata. "Berilah kuih-muih ini kepada kekasihku!" Kemudian kuih-muih itu diberikannya kepada anjing yang disayangi oleh tuannya. Apabila tuannya balik, dia terus bertanya kepada isterinya tentang kuih-muih itu. Lantas isterinya menjawab,"Tiada diberikan kepada aku sesuatupun." Setelah itu Luqman ditanya, lalu jawabnya, "Aku telah memberikannya kepada anjing kesayangan tuan seperti mana diperintahkan. Anjing itulahyang patut disayangi kerana ia tahan menderita sekalipun tuan memukulnya, ia akan kembali kepada tuan. Adapun isteri tuan bukan kesayangan tuan yang sebenarnya, kerana ia meminta cerai daripada tuan tanpa seorang sebab"

No comments:

Engineer Di Blog Nuqaba

rakan seperjuangan dakwah dan tarbiah