(: Salam Ukhuwah & Salam Perjuangan :)

Syukran Jazilan atas kunjungan :D
Semoga apa yang tercoret di sini membawa manfaat pada semua~


more at Islamic-Testi


"Wahai jiwa yang tenang! Kembalilah pada Tuhanmu dengan hati yang redha dan di redhaiNya maka masuklah kedalam golongan hamba-hambaKu, dan masuklah ke dalam syurgaKu [89:27-30]


Saturday, October 23, 2010

Abad Islam : Mitos Atau Realiti?

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

Abad Islam : Mitos Atau Realiti?
Khamis Mei 27, 2010
Oleh ROHANA MUSTAFFA


PUTRAJAYA:

"Prof Dr Ali Al'Amin Mazrui, Pengarah Institute of Global Cultural Studies dari State University New York, Amerika Syarikat yang terkenal kerana sumbangan beliau terhadap perkembangan ilmu dan kesarjanaan Islam, membentangkan fakta ini ketika menyampaikan syarahan bertajuk 'Abad Islam: Mitos atau Realiti (Pencarian Tonggak Kebijaksanaan Moden) dalam edisi sulung siri Syarahan Perdana Putrajaya (SPP), baru-baru ini. "

Tujuh Tonggak Kebijaksanaan yang baharu bagi digunakan dalam keseluruhan abad Islam

Tonggak pertama kebijaksanaan yang ditekankan beliau ialah toleransi - sikap bertolak ansur dan meminimumkan keganasan.



Tonggak kebijaksanaan kedua yang ditegaskan Prof Dr Ali ialah mengoptimumkan kesejahteraan ekonomi penduduk.



Tonggak kebijaksanaan ketiga bagi beliau ialah pencarian terhadap keadilan sosial. Ia merupakan satu perjuangan bagi mengurangkan ketaksamaan etnik dan keseimbangan yang berpaksikan sifat perikemanusiaan.


Keempat ialah kesamarataan gender asas dan yang menariknya, Prof Dr Ali menekankan bagaimana umat Islam di Asia melayani kaum wanita.


Tonggak kelima yang disaran Profesor Dr Ali ialah pencarian terhadap keseimbangan ekologi dan perlindungan bumi daripada eksploitasi dan kemusnahan melampau.


tonggak kebijaksanaan keenam iaitu dialog dan kerjasama antara agama, Prof Dr Ali menarik perhatian bahawa Asia secara keseluruhannya ialah ibu kepada semua agama utama dunia - Hindu, Buddha, Confucius, Yahudi, Kristian dan Islam.


Kegigihan memburu kebijaksanaan yang lebih hebat, dipilih Prof Dr Ali sebagai tonggak ketujuh berasaskan hakikat bahawa wahyu pertama yang diturunkan Allah kepada Nabi Muhammad ialah mengenai pencarian ilmu iaitu perkataan Iqra (Bacalah).
Nak tahu lagi?

Semoga ini dapat memberi manfaat untuk semua :)

..Let Allah assists you and me..

No comments:

Engineer Di Blog Nuqaba

rakan seperjuangan dakwah dan tarbiah